Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) letos utratíme v internetových obchodech, e-shopech, rekordních 14 miliard korun, což bude o 40 procent více než v roce 2005. Od klávesnice a monitoru si Češi koupili například každý desátý elektrický spotřebič a každý šestý digitální fotoaparát.

Hodně se toho za poslední roky naučily i tuzemské e-shopy. Už od roku 2001 je pravidelně testuje Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS). Podle mluvčí sdružení Ivany Pickové v prvním roce všechna sledovaná kritéria splňoval jen jeden ze sta testovaných e-shopů. "Letos už jich bylo 37 procent proti loňským 29 procentům," uvedla Picková.

SOS u stovky vybraných internetových obchodů sledovalo, zda na svých stránkách uvádějí obchodní podmínky zcela v souladu se zákonem.

Odstoupit od smlouvy lze do dvou týdnů

Obchodníci zatím pořád stoprocentně nedodržují především povinnost informovat spotřebitele o možnosti odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. "Tu splnilo pouze 54 procent testovaných internetových obchodů, a to i přesto, že tuto povinnost mají prodejci již od roku 2001," upozornila Picková.

Odstoupení od smlouvy umožňuje Občanský zákoník (§ 53) díky zapracování evropské směrnice. Toto právo se týká nejen nákupu přes internet, ale jakékoli smlouvy uzavřené na dálku, tj. přes internet, fax, telefon či třeba dopis, a to i tehdy, když si zákazník zboží vyzvedne osobně, potvrdila Právu Picková. "Spotřebitel je tak lépe ochráněn, protože nakupuje věc nebo službu, kterou nemá možnost si prohlédnout," vysvětlila Picková tuto nadstandardní ochranu zákazníka.

Zákazník nemusí nic vysvětlovat

Nespokojený klient podle ní nemusí prodejci vůbec nic vysvětlovat. "Pokud spotřebitel nakupuje na dálku a zboží či služba se mu z nějakého důvodu nelíbí, nemusí své odstoupení zdůvodňovat. Měl by napsat dopis - nejlépe doporučeně s dodejkou - na adresu prodávajícího, že odstupuje v zákonné lhůtě. V dopise je vhodné specifikovat, o jaké zboží se jedná, v jaké je ceně a kdy bylo převzato. Je také dobré uvést, jakým způsobem by měl prodejce vrátit peníze (složenkou, převodem apod.). Zboží je možné vrátit společně s dopisem, popřípadě po obdržení peněz," radí Picková. Dopis o odstoupení od smlouvy je třeba zaslat na adresu prodávajícího tak, aby byl nejpozději 14. den doručen.

Nad prodejcem visí ještě jeden bič. "Pokud prodávající spotřebitele o možnosti odstoupení od smlouvy neinformuje, prodlužuje se doba na odstoupení na tři měsíce od převzetí věci. Jestliže tak učiní později, dojde k ukončení tříměsíční lhůty.

Jsou ovšem výjimky, kdy od smlouvy již odstoupit nelze. Týká se to například nákupu zboží upraveného podle přání nebo potřeb spotřebitele, zboží podléhajícího rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání či třeba audio-, videonahrávek a počítačových programů, porušil-li spotřebitel jejich originální obal.

Testy e-shopů se dále zaměřily na uvádění kontaktních údajů, obchodní podmínky a reklamační řády. Mezi hodnotící kritéria patřilo i poskytování řádných informací o totožnosti dodavatele, zákonná 24měsíční záruční lhůta bez omezujících podmínek či nezpoplatnění vyřízení reklamace.

Rozpor s kupní smlouvou

Pátým, doplňujícím kritériem bylo v letošním testu zveřejňování informace o postupu při uplatnění takzvaného rozporu s kupní smlouvou. Spotřebitel by měl být informován o skutečnosti, že v prvních šesti měsících po převzetí zboží má větší šance při uplatnění záruky než ve zbývající části zákonné 24měsíční lhůty. "Zákon má po tuto dobu za to, že vzniklá vada nebo jiný nesoulad s kupní smlouvou existoval již při koupi zboží," vysvětluje Picková.

Tuto podmínku podle informací SOS splnilo pouze 10 z testované stovky e-shopů, většina z nich ale měla pro změnu nedostatky v jiné oblasti. Některé ze zbylých 90 zareagovaly na výzvu sdružení, část po diskusi o možných sporných výkladech zákona požadovaným způsobem upravila své internetové stránky.

"Upozorňovali jsme na tuto možnost ve všeobecných obchodních podmínkách, na doporučení SOS jsme tyto skutečnosti výslovně uvedli i na jiném místě svého webu," řekl Právu šéf internetové divize společnosti Datart Jiří Navrátil.