"Detektivové byli v civilu, takže nešlo o žádnou dramatickou razii," řekla ve čtvrtek Právu mluvčí protikorupční policie Alena Vokráčková. Policejní šetření začalo teprve před několika dny. Podle mluvčí mu předcházelo vlastní zjištění detektivů a podněty zvenčí.

"Prověřujeme, jestli někdo nespáchal trestný čin. Nikdo však zatím obviněn nebyl, jsme teprve na začátku," podotkla Vokráčková s tím, že objasnění všech okolností podpisu smluv může trvat i několik měsíců.

Odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) ve vztahu k mýtu optimismem příliš nehýří. Ve středu sdělil vládě, že je nutné dojednat s Kapschem v pořadí už druhý dodatek ke smlouvě. Ten první dodatek, který podepsal Šimonovský, postavil podle Řebíčka stát do nezáviděníhodné role. Má totiž uhradit mimořádné náklady, které při výstavbě vzniknou. A dořešena legislativně není ani kolaudace. [celá zpráva]

"Může tedy dojít i k tomu, že mýtný systém sice bude od 1. ledna 2007 funkční, ale přesto ho stát nebude moci od Kapsche převzít," obává se Řebíček.

Vzhledem k chybějícím stavebním povolením se nestihnou včas vybudovat k části mýtných bran elektrické přípojky. Jejich napájení chce Kapsch řešit naftovými agregáty, ale uhradit tento provizorní provoz má podle dodatku stát.

Na otázku Práva, zda může jít i o stovky miliónů korun, Řebíček odpověděl: "To v této chvíli nelze odhadnout, není ještě jasné, kolik agregátů bude vlastně potřeba."

Na dálnicích už 124 bran

O druhém dodatku ke smlouvě, který má sporné otázky vyřešit, bude Řebíček jednat s Kapschem v příštím týdnu. "Generální ředitel Kapsch Telematic Services Karel Feix mi sdělil, že se k tomu postaví vstřícně. Zda tomu tak opravdu bude, ukáže ale až vlastní jednání," konstatoval ministr.

Kapsch ve středu Právo ujistil, že je velká šance, aby mýto v ČR skutečně spustilo 1. ledna 2007. Na dálnicích je totiž hotovo 124 z plánovaných 171 mýtných bran a k dalším šestnácti jsou v zemi základy. Na otázku, proč tedy Kapsch 7. listopadu požádal dopisem ministerstvo dopravy o třítýdenní posunutí termínu dokončení, odpověděl Feix: "Šlo nám o rezervu pro případ, že součinnost některých institucí při výstavbě mýtného, zejména obecních úřadů, bude nadále nedostatečná.

Pokud svůj přístup změní, jsme schopni stále garantovat termín 1. ledna." Mýto budou při průjezdu dálnicemi, rychlostními komunikacemi a od července 2007 i vybranými silnicemi první třídy platit všechna vozidla o hmotnosti 12 a více tun. Tedy těžké kamióny a autobusy.

Autobusoví dopravci však upozornili, že v důsledku mýta budou muset zvýšit ceny jízdného. A stěžovaly si i kraje, které budou muset vydat více peněz ze svých rozpočtů na dotace pro linkovou autobusovou dopravu.

Vláda přesto vyslovila na svém středečním zasedání nesouhlas s návrhem novely zákona o pozemních komunikacích, který by část autobusů placení mýta zprostil.