Spotřebitel, který zjistí, že se mu na telefonu vyskytla záruční vada, má podle SOS právo zboží reklamovat a domáhat se opravy, výměny nebo případně odstoupit od kupní smlouvy. "Prodávající je ze zákona odpovědný za vady prodané věci, je tedy povinen reklamaci přijmout a vyřídit," sdělil Martin Reisinger z SOS.

Do problémů se mohou dostat především uživatelé, kteří telefon BenQ-Siemens nekoupili od operátora, ale od nezávislého prodejce. Všichni tři mobilní operátoři totiž shodně tvrdí, že na svých prodejnách telefony přijímají a jejich opravu zajistí.

V Německu přijde o práci 3 000 lidí

Podle Ivany Pickové z SOS by podobný přístup měli zvolit i ostatní prodejci mobilních telefonů. "Pokud servisní opravna nedodrží zákonem o ochraně spotřebitele stanovenou maximální lhůtu 30 dní k opravě telefonu, může zákazník požadovat buď nový telefon nebo může odstoupit od smlouvy," uvedla Picková. Dodala, že jestliže podnikatel bude odmítat postupovat podle zákona, mohou na to lidé upozornit Českou obchodní inspekci.

Minulý měsíc německá divize mobilních telefonů BenQ Mobile vyhlásila bankrot, který v Německu postihne 3000 pracovních míst. Celá BenQ, která se po loňském převzetí mobilní divize Siemense stala šestým největším výrobcem mobilů na světě, měla v posledních třech čtvrtletích kvůli silné konkurenci výrazné ztráty.