Hlavní obsah

Zákazník vyhrál u Ústavního soudu bitvu o hrnce z předváděcí akce

Právo, Petr Kozelka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brno

Na stranu zklamaného zákazníka bojujícího proti firmě Zepter se již poněkolikáté postavil Ústavní soud (ÚS). Naposledy se v úterý zastal muže, který si blyštivé hrnce pořídil na splátky při předváděcí akci už v roce 1993. Přestože od smlouvy později odstoupil, firma po něm u soudů vymáhala 42 000 korun a úroky.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Šéf Ústavního soudu Pavel Rychetský

Článek

Samotná smlouva na hrnce měla podle stížnosti hned několik podezřelých bodů. Cenu 2 300 německých marek měl kupříkladu muž platit ve splátkách podle aktuálního vývoje měnového kurzu, nádobí by navíc dostal až po splacení celé částky. Poté, co zákazník odstoupil od smlouvy, čekala firma až těsně před konec promlčecí lhůty než podala žalobu, muž tak žil několik let v domnění, že je všemu konec.

„Celkové okolnosti uzavření smlouvy, samotná smluvní ujednání, ale i obecně známé obchodní praktiky žalobce napovídají tomu, že stěžovatel jednal v důvěře v prezentované informace a byl v postavení, které je hodno zvýšené ochrany,“ rozhodli soudci se zpravodajem Jiřím Nykodýmem.

Spotřebitel v nevýhodě

Celý případ už řešil okresní soud v Ústí nad Labem, který se postavil za zákazníka s tím, že smlouva je v rozporu s dobrými mravy. Odvolací Krajský soud a následně i Nejvyšší soud ale dali za pravdu firmě s tím, že vše je v pořádku. Nyní se Krajský soud bude muset zabývat případem znovu a tentokrát už bude vázán názorem ÚS.

ÚS se už v minulosti postavil proti zlovůli prodejců. „Spotřebitel se ocitá ve fakticky nerovném postavení s profesionálním dodavatelem, s ohledem na větší profesionální zkušenost prodávajícího, lepší znalost práva a lepší dostupnost právních služeb a konečně možnost stanovovat smluvní podmínky jednostranně cestou formulářových smluv. Pro takové vztahy je charakteristické, že podnět ke smluvnímu jednání pochází zpravidla od dodavatele, přičemž spotřebitel není na smluvní ujednání připraven, při kontraktaci je využíván moment překvapení a nezkušenosti spotřebitele,“ uvedli již dříve soudci.

Falešný pocit vděčnosti

Soudci kritizovali praktiky na dříve tak oblíbených předváděcích akcích, kde lidé za horentní sumy nakupovali peřiny, hrnce či další výrobky.

„V případě prodeje na obchodních prezentacích je u spotřebitele vyvolán pocit vděčnosti za poskytnuté doprovodné služby spojené s prezentací, které se spotřebitel může snažit kompenzovat snahou vyhovět nabídce dodavatele, spotřebitel často nemá na místě samém možnost porovnat jakost a cenu nabídky s jinými nabídkami,“ upozornili soudci.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám