Hlavní obsah
Ilustrační foto. Foto: Stephen Lam, Reuters

Vláda schválila digitální daň pro firmy jako Google a Facebook

Zahraniční firmy jako Google nebo Facebook podnikající na českém území by měly od příštího roku platit digitální daň. V pondělí o tom rozhodla vláda. Daň by měla být až ve výši sedmi procent a do rozpočtu přinese až pět miliard korun.

Ilustrační foto. Foto: Stephen Lam, Reuters
Vláda schválila digitální daň pro firmy jako Google a Facebook

„V dané chvíli myslím, že je na tom všeobecná shoda. Firmy tady prokazatelně dosahují tržeb, ale daní to jinde. Je to vysoce nespravedlivé,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Vláda přijetím daně reaguje na vývoj v Evropské unii, kdy po neshodách na centrální úrovni k přijetí zákona o digitální dani přistoupila každá země zvlášť.

„Je to průlom, a pokud to parlament schválí, tak to bude první sektorová daň, kterou v ČR zavedeme. Jsem velmi rád i za sazbu, která je velmi ambiciózní. Sedm procent odpovídá tomu, jak velké zisky firmy v ČR generují,“ uvedl před jednáním vlády šéf ČSSD a ministr vnitra Jan Hamáček.

Do státní kasy až pět miliard

Dani by měly podléhat internetové firmy s globálním obratem nad 750 milionů eur, v přepočtu asi 19,1 miliardy korun, které budou mít na území Česka roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby minimálně 50 milionů korun.

Daň se tak dotkne hlavních globálních hráčů, jako jsou Google, Facebook, Amazon či Apple. Do českého rozpočtu by zdanění mělo přinést až pět miliard korun.

Návrh zákona nyní poputuje do Sněmovny. Opoziční strany se zdaněním ve výši sedmi procent nesouhlasí. ODS by chtěla nižší sazbu, Piráti zase zavedení daně na celoevropské úrovni.

Zdanění by měla podléhat cílená reklama na webech, zpoplatněné služby na sociálních sítích nebo prodej dat o uživatelích. Dani budou podléhat také některé platformy digitální ekonomiky, které uživatelům umožňují vzájemně si mezi sebou poskytovat za úplatu služby a zboží. Mezi ně patří například Airbnb nebo Uber.

Nepůjde o daň z čistého zisku, týkat se bude celkových tržeb internetových firem. Základ daně budou tvořit tržby za služby poskytnuté během zdaňovacího období, ale jen ta část vztahující se k českým uživatelům.

Zdaňovacím obdobím by měl být kalendářní rok a daň by měla být placena v měsíčních zálohách.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků