Hlavní obsah
Ministryně školství Kateřina Valachová Foto: Jan Handrejch, Právo

Valachová: Nevracíme se k centrálním osnovám, učíme se od dobrých škol

Plánovaná úprava rámcových vzdělávacích programů, podle nichž si školy připravují vlastní studijní plány, nemá za cíl návrat k centrálním osnovám. Ujistila o tom v debatě na Primě ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní se ministerstvo nesnaží požadavky na znalosti zpřísnit, ale využít výsledků dobré praxe v některých školách.

Ministryně školství Kateřina Valachová Foto: Jan Handrejch, Právo
Valachová: Nevracíme se k centrálním osnovám, učíme se od dobrých škol

„To by se mi zježily vlasy hrůzou na hlavě,“ reagovala Valachová na dotaz, zda se ministerstvo nestylizuje do „diktátora vzdělávacího procesu“.

„Rozhodně se nejedná o nějaký návrat k osnovám. Jedná se o to, že právě v souvislosti s diskuzí o budoucím začlenění matematiky do společné části maturitní zkoušky, jsme se začali blíže zabývat i obsahem jednotlivých předmětů, jak jsou vyučovány,“ uvedla.

Podle ní se v odborných kruzích o zpřesnění rámcových vzdělávacích programů debatuje dlouho a po korekci prý „volají úplně všichni“.

„Je třeba zpřesnit rámcový vzdělávací program z hlediska toho, co je třeba učit, a jak je to třeba učit. To neznamená rezignaci na posilování dětí v kompetencích, ale je to zcela přirozená odborná debata, která bude probíhat celý školní rok, a na konci se dopustíme určitých parametrických úprav,“ ujistila.

Změny by měly reflektovat praxi škol, které se zavedením rámcových vzdělávacích programů vypořádaly nejlépe. I podle České školní inspekce totiž dosahují školy, které se ke kurikulární reformě postavily aktivně a vytvářejí své školní vzdělávací programy kreativně, lepších výsledků.

„Vnímám to jako poučení se z kvality a výsledků kvalitních škol a začlenění jejich výsledků práce i jejich zkušeností do obsahů předmětů a do rámcových vzdělávacích programů. Není to žádný návrat k osnovám, je to poučení se z toho, co se ukázalo v praxi jako dobré. Chceme, aby všichni měli stejnou šanci na stejně kvalitní vzdělávání,“ dodala ministryně.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků