Hlavní obsah
Brněnskou Masarykovou ulicí, která patří k hlavním pěším zónám ve městě, denně projedou stovky aut. Foto: Michal Šťastný

V Brně mají pěší zónu. Projíždějí jí tisíce aut

V brněnské pěší zóně začíná být chodcům pořádně těsno. Kromě pěších, tramvají a cyklistů mají přístup do centra moravské metropole také tisíce automobilů. Aktuálně magistrát eviduje 13 tisíc povolenek k vjezdu do historického jádra, což je zhruba tolik, kolik žije lidí v Kuřimi nebo Boskovicích.

Brněnskou Masarykovou ulicí, která patří k hlavním pěším zónám ve městě, denně projedou stovky aut. Foto: Michal Šťastný
V Brně mají pěší zónu. Projíždějí jí tisíce aut

„Tento počet zahrnuje například všechna vozidla Dopravního podniku města Brna (asi 1000) nebo městských firem, které v dané oblasti vykonávají údržbu a správu. Vozidla tedy nezajíždějí do zóny pravidelně. O oprávnění se žádá vždy na dobu, na kterou je možné prokázat důvod vjezdu. Jsou tedy povolení denní i roční,“ vysvětlila Anna Dudková z tiskového střediska magistrátu.

Aktuálně magistrát eviduje 13 tisíc povolenek k vjezdu do historického jádra
Anna Dudková

Kritika na současnou situaci v pěší oblasti se začala ozývat po zveřejnění videa na sociálních sítích.

Příspěvek, který dokumentuje současný dopravní zmatek, vzbudil ohlas mezi veřejností i politiky. Ke kritikům se přidal například náměstek pro dopravu Matěj Hollan z Žít Brno, které přitom bylo součástí minulé koalice.

Povolenek je více

V předchozích letech mělo vyřízenou výjimku do centra přibližně dva tisíce motoristů. Počet povolenek ale vzrostl po zavedení nového systému vjezdů, který společně s rezidentním parkováním loni v záři uvedlo do praxe minulé vedení města. Povolení si vyřídili třeba rezidenti, majitelé prodejen či zásobovací služby.

Podle radnice však není možné na základě oficiálních statistik srovnat, jestli jezdilo centrem dříve více, nebo méně aut.

„Uvážíme-li systém fungování povolení k vjezdu dříve, kdy bylo možné si ty kartičky půjčovat či kopírovat, tak na jedno oprávnění mohlo centrem projíždět mnohem více aut. Dnes je povolení přímo pro auto, takže by rozdíl byl dost zkreslující,“ popsala Dudková. V souvislosti se zavedením regulovaných vjezdů přibylo práce také strážníkům. Stále se totiž nepodařilo zprovoznit kamery, které měly dohlížet na dodržování předpisů. Motoristy tak kontrolují hlídky městské policie.

Přestupky a změny

„Jen v uplynulém měsíci strážníci v oblasti historického jádra Brna odhalili 943 dopravních přestupků. Z toho 340 souviselo s nesprávným stáním vozidel v pěší zóně. Další se týkaly například zákazů vjezdu do jednosměrky, nedání přednosti v jízdě a podobně,“ popsal mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Od příštího roku plánuje radnice systém upravit. Centrum se má rozčlenit na více pásem, v nichž přibude pěších zón, ve kterých bude nejpřísnější režim. Vjezd tam bude regulovaný nepřetržitě skrze kamery. Celodenní povolení do pěších zón získají jen rezidenti, podnikatelé, záchranáři, policisté, taxikáři či opraváři, kteří musí mít potvrzení od rezidenta.

Zásobovací auta dojedou k prodejnám jen v časech od 6 do 10.30 hodin.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků