Hlavní obsah

První řidiči byli v sobotu kolem 14:40 vpuštěni do tunelového komplexu Blanka. Šestikilometrový tunel byl zprovozněn po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Rychlost v rámci zkušebního provozu byla stanovena na 50 km/h. Stavba Blanky stála hlavní město i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun, tedy o deset miliard víc, než bylo původně plánováno.

Tunelem Blanka už jezdí auta

První vozy na Letenské pláni začaly vjíždět do tunelu ve směru od Letenského náměstí. O chvíli později se ve výjezdu vedle tramvajové smyčky na Špejcharu objevila první auta, která přijela z Pelc-Tyrolky.

Blanku slavnostně otevřeli přestřižením pásky představitelé Prahy. Toho se zhostili pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO), náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a kardinál Dominik Duka.

Zleva primátorka Adriana Krnáčová, kardinál Dominik Duka a náměstek primátorky Petr Dolínek při slavnostním otevření tunelu Blanka.

Foto: Jan Handrejch, Právo

„Nevěřila jsem, že se tu ještě letos potkáme,“ neskrývala své nadšení z otevření nového tunelového komplexu Krnáčová.

Stavba Blanky začala za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) před asi osmi lety a zprovozněna měla být v roce 2011.

Policie posílila hlídky 

V souvislosti se zprovozněním tunelu posílila své hlídky městská i státní policie. Policisté a strážníci hlídkují nejen u vjezdů a výjezdů z Blanky, ale v některých přilehlých ulicích.

Celý tunelový komplex se skládá ze tří na sebe plynule navazujících tunelů - Brusnice, Dejvice a Královská obora. Je součástí severozápadního úseku Městského okruhu, jehož celková délka je 6382 metrů. Trojice tunelů měří celkem 5,5 kilometru, součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v České republice, který je dlouhý 2,23 kilometru.

Kam se lze po Praze dostat tunelem Blanka

Video: Novinky

Řidiči mohou do komplexu Blanka najet a vyjet od Strahovského tunelu, na Prašném mostě, na Letné a v Troji. [celá zpráva]

Jak se promítne zprovoznění tunelu do pražské dopravy, zatím není jasné. Město v tuto chvíli nemá žádný ucelený a oficiálně schválený dokument, který by provoz analyzoval a navrhl úpravy v okolních ulicích.

Jednotlivé úseky tunelového komplexu Blanka
Tunel Brusnice - od severního portálu Strahovského tunelu vede Patočkovou ulicí nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou je ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 metrů ražených tunelů.
Tunel Dejvice - od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden kilometr.
Tunel Královská obora - od křižovatky U Vorlíků vede nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom míří hloubeným úsekem až k trojskému portálu; celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 metrů ražených.

Tunel Blanka

Foto: David Ryneš, Mapy.cz

Chronologie výstavby tunelového komplexu

90. léta – Rozpracování variant severozápadní části městského okruhu nazvaných Hana (přes Holešovice), Dana (přes Dejvice) a Blanka (přes Bubeneč).

1999 – V územním plánu hl. m. Prahy schválena varianta Blanka.

2001 – Odhad nákladů na Blanku byl 16 miliard korun.

30. října 2006 – Podpis smlouvy mezi hl. m. Prahou a Metrostavem na zhotovení stavební části tunelů Blanka do března 2011 za 21,2 miliardy korun.

Červen 2007 – Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů.

20. května 2008 – První propad zeminy do tunelu ve Stromovce.

13. října 2008 – Druhý propad ve Stromovce.

Listopad 2009 – Správce stavby, Inženýring dopravních staveb, oznámil 13měsíční zpoždění, tunely měly být zprovozněny na konci roku 2012. 

6. července 2010 – Tunel se propadl za hradčanskou budovou ministerstva kultury v Pražské památkové rezervaci.

Jaro 2013 – Město zvažovalo, zda bude moci legálně převzít nový Trojský most, třikrát dražší než výsledek soutěže.

Září / Říjen 2014 – Stavební práce byly dokončeny, Trojský most zprovozněn.

Prosinec 2014 – Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) odhadla zprovoznění tunelů na konec března 2015. Začala arbitráž s Inženýringem dopravních staveb.

Únor 2015 – Zprovoznění Blanky opět odloženo, zjistilo se, že je třeba vyměnit všechny kabely, které poškodila vlhkost. Výsledná cena díla včetně napojení na Strahovský tunel činí 43 miliard korun.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků