Hlavní obsah
Spodní část Václavského náměstí by se mohla začít opravovat na jaře. Foto: Petr Janiš, Právo

Tramvaje by mohly jezdit i v dolní části Václavského náměstí

Revitalizace spodní části Václavského náměstí vypukne na jaře. Oznámil to náměstek primátora Petr Hlaváček (Spojené síly, za TOP 09) poté, co radní v pondělí vybrali společnost Hochtief za dodavatele prací za 326 milionů korun. Práce potrvají dva roky a ve spodní části náměstí se mají objevit tramvajové koleje, ač po nich zatím zřejmě nebude nic jezdit.

Spodní část Václavského náměstí by se mohla začít opravovat na jaře. Foto: Petr Janiš, Právo
Tramvaje by mohly jezdit i v dolní části Václavského náměstí

Verze dávného projektu revitalizace z dílny studia architekta Jakuba Ciglera s tratí jednou počítaly, jednou nepočítaly.

Podle Hlaváčka jejich stavba bude zvláštní akcí dopravního podniku mimo přidělenou stavební zakázku. Magistrát koleje označil za „stavební připravenost pro možné budoucí umístění tramvajové trati“.

Obnova trati na dnešní pěší zóně má projít zevrubnou diskusí s Prahou 1

Ve spodní části náměstí zřejmě nebudou ani tolikrát kritizované rampy do soukromých podzemních garáží, ač jim po boji s odpůrci dalo před časem ministerstvo kultury zelenou. Rampy ke garážím developerského projektu Savarin v bloku mezi Jindřišskou ulicí a Na Příkopě vehementně obhajoval exstarosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (tehdy TOP 09).

Nynější starosta Pavel Čižinský (Praha sobě) ale řekl, že se rýsuje dohoda s investorem, podle níž by auta do podzemí vjížděla z ulice V Cípu, nikoli z náměstí.

Verze návrhu Ciglerova studia se sice přizpůsobily oběma variantám, zvítězí ale patrně náměstí bez ramp. „Velmi intenzivně se jedná mezi námi (magistrátem), Prahou 1 a investorem, aby tam ty rampy nebyly. Potom zvažujeme změnu původně navržených platanů na lípy. Zkoumáme, jestli existuje kultivar, který méně smolí,“ přiblížil Hlaváček.

Město uvedlo, že vznikne zcela nové a moderní veřejné prostranství. „Bude to opět náměstí, náměstí bez bariér, které bude sloužit lidem. Naplňujeme další ze slibů, které jsme dali voličům,“ řekl primátor Zdeněk Hřib (piráti).

Na nově položených kolejích by zatím podle Hlaváčka mohly stát historické tramvaje dopravního podniku. Trať by se někdy v budoucnu mohla napojit na koleje, které mají vzniknout v horní části náměstí, také na trať Jindřišská–Vodičkova, ale i na případně obnovenou trať náměstí Republiky–Příkopy–Národní třída.

Možnost obnovy této tramvajové tratě nyní prezentuje Institut plánování a rozvoje (IPR) v rámci koncepce tzv. Hradebního korza. Jedná se o proměnu ulic v místě někdejších hradeb Starého Města čili Revoluční, náměstí Republiky, Na Příkopě, 28. října a Národní. Informační kontejner stojí podle mluvčího Marka Váchy na Jungmannově náměstí. Podle Hlaváčka musí obnova trati na dnešní pěší zóně projít zevrubnou diskusí se zástupci Prahy 1.

Spodní část tvoří asi třetinu Václavského náměstí. Revitalizace má být hotova na konci roku 2021.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků