Hlavní obsah
Železniční přejezd v Hradecké ulici v Černožicích Foto: Mapy.cz

Mrtvých na přejezdech neubývá. Závory? Stále chybějí

Na železničních přejezdech zahynulo letos v Česku už dvacet lidí. Stejný počet jich na nich zemřel loni do konce července, takže letošní smutná statistika se ve zbývajících červencových dnech může ještě zhoršit.

Železniční přejezd v Hradecké ulici v Černožicích Foto: Mapy.cz
Mrtvých na přejezdech neubývá. Závory? Stále chybějí

Obětí na životech by přitom ubylo, kdyby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) výrazněji pokročila ve vybavování přejezdů závorami.

„Faktem je, že k tragickým střetům automobilů s vlaky v drtivé většině dochází na nechráněných přejezdech či vybavených jen světelnou signalizací,“ potvrdil Právu mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Jak mluvčí zdůraznil, Drážní inspekce dlouhodobě upozorňuje, že vybavení přejezdů závorami je třeba urychlit.

Naléhavosti tento apel ještě nabyl po minulém víkendu, kdy na kolejích zahynulo šest lidí, a pět z nich právě na přejezdech.

Vynaloženy už byly miliardy

Jak už Právo informovalo, v sobotu osobní vlak smetl na nechráněném přejedu u Příčiny na Rakovnicku dodávku, v níž zahynula spolujezdkyně. Vlak vzápětí vykolejil a zraněno v něm bylo sedm lidí.

Ještě tragičtější následky měla nedělní mimořádná událost v Černožicích na Královéhradecku, kde se na přejezdu se světelnou signalizací střetl spěšný vlak s osobním autem a vlekl ho po kolejích 300 metrů. Dva dospělí a dvě děti, které byly v autě, srážku nepřežili.

„Světelná signalizace byla v činnosti, takže je zřejmé, že viníkem srážky byl řidič auta. V tuto chvíli nic nenasvědčuje tomu, že by odpovědnost byla na Českých drahách,“ sdělil Drápal.

Podle informací SŽDC bylo zabezpečení loni vylepšeno na 139 železničních přejezdech. Z celkem 7858 přejezdů mělo tak k 31. prosinci 2018 závory 1418. Naopak 3720 přejezdů bylo označeno pouze výstražným křížem a ty zbývající vybaveny světelnou signalizací.

Letos závory a světelná signalizace přibudou na celkem třinácti přejezdech. Například na trati z Lipové-lázní do Javorníka, mezi Nepomukem a Blatnou, Bakovem nad Jizerou a Kopidlnem či Žďárem nad Sázavou a Tišnovem.

Jak už dříve Právu sdělil Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC, přejezdy vhodné pro modernizaci či zvýšení zabezpečení vytipovává tato státní organizace ve spolupráci s policií. Většinou se jedná o přejezdy, na nichž se v minulosti stávaly opakovaně dopravní nehody, nebo ty vybavené nejstaršími typy zabezpečovacího zařízení či pouze výstražnými kříži.

Nejde přitom o nijak lacinou záležitost. Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu bylo na zabezpečení přejezdů v letech 2013 až 2017 vydáno 2,6 miliardy korun. Ani to ovšem nestačí, aby modernizace přejezdů výrazněji pokročila. Přitom ji i ministerstvo dopravy (MD) už léta označuje jako jednu z priorit.

Pokuty řidičům mají přitvrdit

Jen loni došlo na železničních přejezdech k více než 160 střetům vlaků s auty a drtivou většinu z nich zavinili řidiči. MD chce proto pokuty za porušení pravidel na přejezdech přitvrdit.

Teď hrozí řidiči za vjetí na přejezd přes zákaz pokuta ve správním řízení jen 2500 až 5000 korun a sedm trestných bodů, v návrhu nového bodového systému MD, je za tento přestupek bloková pokuta 5000 Kč, ve správním řízení 7000 až 25 000 Kč a šest bodů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků