Hlavní obsah

Taxikáři tápou, jak splnit vyhlášku a "odstrojovat" auto

– PRAHA
Právo, Josef Koukal

Nepříjemnosti, daňové úniky a naschvály – tomu prý nahrává podle taxikářů i některých expertů na dopravní legislativu nová vyhláška 281, upravující od ledna pravidla pro provozování taxislužby. Některé předpisy nejsou jasné, jiné prý nelze legálně vůbec dodržet.

Článek

„Co je k tomu vede?“ klade řečnickou otázku jednatel pražské firmy Profitaxi Miroslav Žežulka nad nově zavedenou povinností taxikářů kompletně „odstrojit“ auto v okamžiku, kdy právě nevezou klienta.

Strhat i samolepky?

Podle vyhlášky by měl taxikář při každé soukromé jízdě – tedy i z práce domů nebo na svačinu – odstranit z vozu všechna označení taxislužby; strhat boční pásy a sejmout nebo zakrýt střešní svítilnu. Nejenže na trhu chybějí schválené komponenty, které by něco takového umožňovaly, aniž by si taxikář musel denně kupovat nové samolepky, ale opatření nejspíš vůbec nic neřeší.

„Smyslem nové právní úpravy ve vyhlášce bylo zamezit používání vozidel označených jako vozidlo taxislužby (...) k jakýmkoli jiným účelům než k provozování taxislužby,“ vysvětluje Ondřej Michalčík z odboru veřejné dopravy ministerstva dopravy.

„Jestli budou mít najeté soukromé kilometry s pruhy na dveřích nebo bez pruhů, s tím si ten taxikář vždycky poradí. On má neomezený prostor, jak se z toho vyargumentovat při jakékoli kontrole. Řekne, že jede do servisu, a co udělá ten úředník? Pojede s ním do toho servisu?“ rozčiluje se Žežulka.

Požadavky nelze legálně splnit

Podle ostravského právního poradce v dopravě Milana Bělky nelze požadavky vyhlášky ani legálně splnit. Na trhu totiž chybí homologované zařízení k přichycení nápisů na karoserii auta. Magnetické přelepy, které se používaly před lety, se podle něj ukázaly jako nebezpečné. „Pokud si chcete cokoli připevnit na auto, musí to projít homologací a být označeno ochrannou známkou. Magnetické pásy vám uletí při šedesátce osmdesátce jako nic. Na to žádnou homologaci nedostanete,“ tvrdí Bělka.

Stejný problém je se zakrytím svítilny na střeše. „Vyhláška požaduje, aby ji taxikář sejmul, případně zakryl neprůhledným krytem mechanicky upevněným ke střešní svítilně. Mechanicky znamená, že to musí být na šroubky a matku nebo třeba na zip. Žádné kapsičky stažené gumou už neprojdou,“ vysvětlil poradce.

Hasicí přístroj: povinný, nepovinný?

Vyhláška také zahustila už tak nepřehlednou síť předpisů o povinném vybavení vozidel. Je například povinnou součástí výbavy taxíku hasicí přístroj? „Mám za to, že ano, ale nijak jsem se tím nezabýval,“ říká Žežulka z Profitaxi. „Po přijetí vyhlášky už ne,“ tvrdí Bělka. „Vyhláška skutečně zrušila povinnost vybavit vozidla taxislužby hasicím přístrojem,“ pokračuje Michalčík.

Ale jedním dechem dodává, že povinnou výbavu vozidel, tedy i taxi, řeší jiná vyhláška. Jenže v ní je opět jen odkaz na další předpis, který měl tuto povinnost řešit a který nově přijatá novela vyhlášky 281 kompletně zrušila.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám