Hlavní obsah

Studené, vlhké a špinavé. Třetina dětí žije v problémových bytech

Právo, Jiří Vavroň

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Celá třetina dětí žije v nevhodných bytech. Nedají se dostatečně vytopit, jsou vlhké či špinavé, je v nich málo místa, v okolí je nadměrný hluk nebo se objevují problémy vandalismu, drog a kriminality. Konstatuje to analýza dopadů nedostačujícího či nevhodného bydlení na školní a další problémy dětí v ČR, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo práce a sociálních věcí u společnosti Median.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Mezi problémy s bydlením podle autorů patří i to, že se rodina často stěhuje nebo má potíže s placením drahého nájemného. Problém životních podmínek dětí není zanedbatelný. Vždyť jen v systému sociálněprávní ochrany dětí v České republice bylo předloni registrováno 240 tisíc dětí, zhruba osm tisíc dětí by se dalo označit jako prakticky nebydlící a 13 tisíc dětí bylo ztrátou bydlení přímo ohroženo.

Nevhodné bydlení má podle expertů vliv na život dětí a jejich další osudy. Například nějaký problém se závislostmi (alkohol, drogy, závislost na počítači) se vyskytuje zhruba u 11 procent dětí v běžné populaci, ale u 26,5 procenta dětí z rodin, které žijí v nevyhovujících bytových podmínkách.

Dítě opakuje model rodiny

Nevyhovující bydlení, kdy se za malý byt považuje ten s plochou do 25 metrů čtverečních, má prokazatelně negativní dopady na zdraví dětí, jejich školní prospěch i na kvalitu komunikace dětí, konstatuje studie.

Nevyhovující bydlení v problémových lokalitách, kterých je v zemi kolem 600, zvyšuje i možnost, že dítě vyrůstající v chudinských místech začne opakovat model života svých rodičů, tedy život bez práce a na dávkách.

Nutnost častého stěhování, tedy i následná změna školy, ztráta kamarádů, působí na děti jako výrazný stresor

Jestliže v běžných rodinách je možnost, že dítě bude mít výchovné problémy, na úrovni 12 procent, v rodinách ohrožených chudobou a dalšími problémy včetně bytových je tato šance až 46procentní. Problémy ve škole mají děti v 14,5 procenta případů, ty z ohrožených rodin s nevyhovujícím bydlením a chudobou ale v 53 procentech případů.

Zdravotní problémy se u ohrožených dětí vyskytují v pětině případů, u běžné populace v 15 procentech.

Zpřetrhané sociální vazby

Nutnost častého stěhování, tedy i následná změna školy, ztráta kamarádů a znalosti okolí, působí na děti jako výrazný stresor, konstatuje dále studie. Zpřetrhají se sociální kontakty, dítě musí znovu navazovat vztahy s novými spolužáky, ztrácí pocit jistoty, stability a bezpečí. V této souvislosti by podle expertů bylo užitečné využít zjištěná fakta např. při diskusích o vhodnosti střídavé péče.

I v nevyhovujících podmínkách je však klíčová role rodičů. Pětipokojový byt se zahradou není automaticky zárukou, že dítě bude vyrůstat v těch nejlepších podmínkách, pokud se budou rodiče hádat, žít v nesouladu a potomka si nebudou všímat.

Všechny analýzy například prokazují, že to, zda dítě půjde ze základní na nějakou další školu, závisí na vzdělání rodičů a na tom, jakou vzdělávání svých potomků přikládají důležitost. Děti rodičů, kteří mají střední školu, se dostanou na školu, kterou si vybraly, v téměř 78 procentech případů, dokládá studie.

Reklama

Výběr článků

Načítám