Hlavní obsah

Strojvedoucí ubrzdil vlak u Studénky na 90km/h

Právo, Aleš Honus
STUDÉNKA
Aktualizováno

Desítky, možná až stovky lidí mohou vděčit za svůj život a zdraví rychlé reakci strojvedoucího Jiřího Šindeláře (55), který v okamžiku, kdy viděl, jak se most před lokomotivou rychle sesouvá k zemi, okamžitě aktivoval záchrannou brzdu. Do srážky zbývalo šest sekund. Než došlo k ohlušujícímu nárazu, vlak podle údajů z takzvané černé skříňky zpomalil z rychlosti 134 na 90 kilometrů za hodinu. A to jen díky rychlé reakci strojvedoucího.

Foto: Aleš Honus, Právo

Spadlý most na trati u Studénky, do kterého v pátek naboural rychlík.

Článek

„Myslím, že kdyby zareagoval o jednu nebo dvě sekundy pomaleji, tak už nejsme mezi živými,“ řekl novinářům jeden z pacientů, který byl v sobotu s lehkým zraněním propuštěn z ostravské fakultní nemocnice.

Lidé, kteří viděli lokomotivu, přitom jen s údivem kroutí hlavou nad tím, že strojvedoucí srážku přežil. Vysvětlení je ale jednoduché. Okamžitě poté, co aktivoval brzdy, totiž skočil do zadní části lokomotivy, chráněné nejpevnější ocelí. Následoval strašlivý náraz, několik desítek sekund pomalu utichajícího hřmění a pak už jen houkání vozidel záchranky a hasičů.

Asi pět minut jsem byl v pase sevřený ventilátorem a až poté se mi z toho sevření podařilo vyprostit. Za chvíli tam byli záchranáři a začali mne ošetřovat, i když jsem jim říkal, že jsou tady zranění, u kterých je to důležitější,“ řekl zraněný strojvedoucí vlaku. Již v pátek se nechal slyšet, že do vlaku už nikdy nenastoupí.

foto: Právo/Aleš Honus

Lokomotiva zřícený most strašlivým nárazem posunula tak, že zůstal ležet stranou rozlomený na kusy. Zcela zničených bylo několik předních vagónů, po srážce byly poskládány na sobě. Z leteckého pohledu to vypadalo, jako by někdo rozsypal několik sirek. „Byl to zázrak, že mrtvých nebylo daleko více,“ shodovali se všichni, kteří obraz zkázy viděli na vlastní oči.

Co je příčinou nehody se zatím šetří. jednou z variant je to, že most nebyl dostatečně podepřen.

Dělníci prý popíjeli alkohol

Podle svědectví nájemníků, kteří obývají cihlový dům na okraji studénecké železniční trati, se u stavby vedle tratě často popíjel alkohol. Tvrdí to lidé, kteří byli občas ve styku s dělníky opravujícími tragický most. Děti, které za stavebními dělníky údajně chodily pro železný odpad a nosily ho do sběru, se svým rodičům svěřily, že na stavbě viděly alkohol. A to nejen pivo, ale i tvrdší pití.

„Můj devítiletý syn tam občas chodil, ti dělníci mu občas dali i bonbón. Několikrát nám doma řekl, že u nich viděl flašku s vodkou. Prý to schovávali před šéfy v autě. Myslím, že syn by nelhal,“ řekla Právu žena, která v domě žije. Její syn informaci potvrdil.

„Viděl jsem to na vlastní oči. Jednou jsem tam jednoho dělníka viděl i opilého,“ řekl chlapec.

Podobně hovoří i další nájemník ze stejného domu, ani on nechtěl být jmenován. „Já osobně jsem neviděl tvrdý alkohol, ale pivo se tam pilo, to jsem viděl na vlastní oči,“ řekl.

Letecké záběry místa vlakového neštěstí u Studénky. Zdroj: Stream.cz

Obě firmy, které na stavbě zaměstnávaly dělníky, ale taková tvrzení rezolutně odmítají. „To je naprostý nesmysl. Něco takového je absolutně vyloučeno,“ reagovala mluvčí firmy Bögl a Krýsl. Ve stejném duchu odpověděl i mluvčí ODS-DSO Dan Šablík.

Viník stále neznámý

Kdo je viníkem zřícení mostu, se stále neví. Policie ani po uplynulých dvou víkendových dnech odpověď na tuto nejzásadnější otázku nezná.

Most se zřítil ve chvíli, kdy na něm a v jeho okolí pracovalo minimálně šest, ale možná ještě o něco více zaměstnanců dvou firem, které most nad nejmodernějším českým železničním koridorem opravovaly. Jde o generálního dodavatele, firmu ODS-Dopravní stavby Ostrava a najatého subdodavatele, jímž je firma Bögl a Krýsl.

Kriminalisté už zahájili výslechy zmíněných pracovníků a svědků. Lidé, kteří nehodu viděli na vlastní oči, mluví o tom, že konstrukce se nejdříve začala propadat na okraji v místech ve směru do Studénky, tedy tam, kam směřoval pohyb mostu.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám