Článek
Oba se po jednání shodli, že vysokorychlostní železnice by mohla být přínosem nejen pro Česko a Sasko, ale i pro celou střední Evropu.
„Je to projekt evropského významu, protože nám umožní napojení na moře, a tím i na světové trhy,” řekl po jednání Tillich. Železnice by měla pokračovat z Drážďan dál do Berlína a Hamburku. Nyní o projektu jedná s německým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem. Chce ho přesvědčit o ekonomických přínosech stavby.
Cílem je, aby budování rychlodráhy mělo nejvyšší prioritu ve spolkovém plánu výstavby dopravní infrastruktury. Jeho konečná podoba se bude letos schvalovat.
„Je to poprvé, kdy máme reálnou šanci, aby se tento projekt dostal do plánu spolkových dopravních cest s vyšší mírou priority,” reagoval na Tillicha Sobotka. „Pokud vše dobře půjde, pak na české straně vidíme možnost výstavby v roce 2035, ale samozřejmě bychom rádi eventuálně tu přípravu urychlili," dodal.
Nyní podle něj není možné spekulovat o nákladech projektu, protože se ještě nezačal zpracovávat.
Snad se neprotáhne jako dálnice D8
Podle Tillicha je rok 2035 pro zahájení výstavby na české straně reálný. Délku trvání stavby nechtěl komentovat, je prý dost náročná.
„Oba jsme říkali, že 20 let pro (stavbu dálnice) D8 bylo trochu moc dlouho, snad to tentokrát bude o něco rychlejší,” podotkl Tillich. Na obou stranách hranice je podle něj vůle vybudovat spojení co nejrychleji.
Premiéři se shodli na tom, že vysokorychlostní železnice bude znamenat přínos nejen pro Česko a Sasko, ale pro celý region střední Evropy. „Je to součást severojižního propojení, které půjde od moře přes Českou republiku směrem na Slovensko, Maďarsko, eventuálně na Balkán,” řekl Sobotka. „Je to něco, co dává logiku z pohledu dopravy v celém regionu střední, jižní i severní Evropy,” dodal.