Hlavní obsah

Praha nechce platit kabely v Blance, primátorčin výrok o debilech projektanty nadzvedl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

Hlavní město nehodlá platit výměnu poškozené kabeláže v tunelu Blanka. Město chce, aby výměnu na své náklady provedla společnost ČKD Praha DIZ, která je dodavatelem technologií. Firma to odmítá. Nedojde-li k dohodě, chce se město podle radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) soudit. Kvůli poškozeným kabelům bylo opět odsunuto otevření tunelového komplexu za 37 miliard.

Foto: Milan Malíček, Právo

Den otevřených dveří v tunelu Blanka

Článek

„Již jsem poslal zhotovitelům jasné dotazy, kdo a na základě čeho položil zjevně nevhodný typ kabelů a z jakého důvodu ležely tyto kabely údajně ve vodě po dobu několika měsíců. Povedeme s dodavateli jednání o tom, zda uznají svou chybu a jsou připraveni ji napravit," uvedl Dolínek.

Pokud by se obě strany nedohodly, Praha zvažuje, že se obrátí na soud. Tento krok by ještě předtím museli projednat a schválit radní hlavního města, uvedl Dolínek. Pokud Praha najde viníka, bude po něm chtít nahradit škodu, aby nemusela platit výměnu ze svého.

Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Podle Dolínka z minulého týdne to může být v řádu desítek miliónů.

Už ani korunu navíc, slíbila primátorka

Primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) řekla, že město nehodlá za komplex Blanka platit již ani korunu navíc. Podle ní dodavatelé město buď obelhali, nebo zkoušejí jeho trpělivost, uvedla s poukazem na opětovné odložení termínu otevření. "Považuji to buď za podvod na Pražany, nebo nehorázné diletantství," uvedla

Primátorka se bude chtít ve čtvrtek na jednání s právníky dozvědět, kdo je za problémy s poničenými kabely odpovědný. Zda projektanti nebo zhotovitelé.

"Společně si musíme přesně stanovit, kolik kilometrů kabelů je potřeba vyměnit a jak dlouho to celé bude trvat," uvedla. "To číslo mi dodavatelé podepíší, stejně jako nový termín otevření tunelu Blanka. Město Praha bude trvat na tom, aby to bylo v co nejkratším termínu, který je v lidských silách," doplnila.

Krnáčová: Tunel asi projektoval debil

V pondělí  Krnáčová v reportáži televize Nova uvedla, že tunel projektoval „asi nějaký debil”. Společnost Satra, která projekt vypracovala, se proti výroku ohradila.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Nově zvolená pražská primátorka Adriana Krnáčová

Firma připomněla, že problém s poničenými kabely řeší znalci a jejich závěry doposud nemá k dispozici.

„Proto nás překvapuje výrok paní primátorky, ve kterém jasně určuje viníka problému a opovržlivě se vyjadřuje o specialistech naší společnosti,” uvedla Satra, podle níž Krnáčová „reagovala nepřiměřeně a v odpovědi využila neověřené domněnky některých svých poradců”.

Opakované soudy města se stavebníky

V minulosti se Praha kvůli Blance soudila již několikrát. Rozhodčí soud řešil spor Prahy a firmy Metrostav, která prováděla stavební část. Praha dlužila firmě částku v řádu miliard. Soud rozhodl, že je má Praha vyplatit. Stejně tak rozhodoval rozhodčí soud spor s firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která stavbu dozoruje. IDS po městě chtěla proplatit dluh v řádu stamiliónů. Soud rozhodl, že na peníze má firma nárok, verdikt ale nevynesl – obě strany se mají dohodnout.

Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Reklama

Výběr článků

Načítám