Hlavní obsah

Povolení pro obchvat Jaroměře platí. Ústavní soud zamítl stížnost pražského soudce

– Brno

Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost manželů Kučerových, kteří zpochybňovali stavební povolení na obchvat Jaroměře na Náchodsku. Stížnost proti rozhodnutím ministerstva dopravy, Krajského soudu v Brně a Nejvyššího správního soudu označil za zjevně neopodstatněnou.

Foto: ČTK

Archeologický průzkum na stavbě budoucího obchvatu Jaroměře na Náchodsku nedaleko kruhové křižovatky u Hořenic, 24. května 2022.

Článek

Usnesení vzešlo z neveřejného řízení a je dostupné v databázi soudu. František Kučera, který je místopředsedou Vrchního soudu v Praze, v souvislosti s pozemky kolem Jaroměře vede se státem asi deset různých sporů.

Krajský soud v Hradci Králové na jaře zamítl žalobu Kučerových proti vyvlastnění pozemků v trase obchvatu.

Krajský soud zrušil stavební povolení na obchvat Havlíčkova Brodu

Ekonomika

Obchvat dvanáctitisícové Jaroměře o délce 6,55 kilometru je přeložkou silnice I/33. Z města odvede tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Náchod a Polsko. Navazovat bude na nynější konec dálnice D11 u Hořenic severně od Jaroměře a u Velkého Třebešova se napojí na obchvat České Skalice.

Dva roky sporu

Stavební povolení na obchvat Jaroměře vydal Krajský úřad Královéhradeckého kraje 20. července 2020. Odvolání Kučerových v únoru 2021 zamítlo ministerstvo dopravy. Následnou žalobu Kučerových zamítl v říjnu 2021 Krajský soudu v Ostravě. Proti rozsudku krajského soud podali Kučerovi kasační stížnost a poté také ústavní stížnost, avšak neuspěli.

Motýl s červenými oky na křídlech. Ochranáři pomáhají vzácným jasoňům na svět

Věda a školy

Některé námitky Kučerovi podle justice uplatnili příliš pozdě. Ústavní soudci připomněli zásadu, že „práva náleží bdělým”. „Tato zásada platí i v řízení správním, které taktéž vyžaduje od každého účastníka řízení pečlivou úvahu nad tím, v jakém rozsahu a zejména jakým způsobem zamýšlí o ochranu svého práva usilovat,” stojí v usnesení, které také zdůraznilo, že obchvat je veřejně prospěšnou stavbou.

Kromě Jaroměře obchvat odvede tranzitní dopravu i z obcí Čáslavky, Dolany a Svinišťany. Po silnici přes obce nyní denně projede přes 15 000 vozidel, z nichž významnou část tvoří kamiony.

Reklama

Výběr článků

Načítám