Hlavní obsah
Pavel Šporcl na archivním snímku Foto: Petr Horník, Právo

Po nás potopa. Kultura přestala existovat. Houslista Šporcl napsal Babišovi

Houslový virtuos Pavel Šporcl v otevřeném dopise premiérovi Andreji Babišovi (ANO) a členům vlády označil stav kultury v ČR za katastrofální. Rok po vyhlášení prvního nouzového stavu je podle umělce kultura na konci zájmu vlády i prezidenta. Stav věci ilustruje rčením „po nás potopa” ze stejnojmenného historického románu Josefa Tomana.V pondělí o tom informovala Šporclova manažerka Martina Fišerová.

Pavel Šporcl na archivním snímku Foto: Petr Horník, Právo
Po nás potopa. Kultura přestala existovat. Houslista Šporcl napsal Babišovi

„Kultura obecně přestala existovat. Nemám na mysli to, že se nemohou konat koncerty, divadla, jsou zavřené výstavní síně atd. Mám na mysli stav, kdy se o kultuře nemluví, nepíše, je odstavena na vedlejší, možná poslední kolej. Ani si nepamatuji, že bych viděl a slyšel ministra kultury hovořit o kultuře, o nutnosti jejího zachování, psychické a finanční podpoře umělcům, vládu o její důležitosti... O tom, že kultura schází, mluví pouze normální lidé, tedy její konzumenti, kterým se stýská po koncertech či divadelních představeních i kinech,” napsal Šporcl.

V dopise oceňovaný houslista píše o deficitu státního rozpočtu, neúměrně vysokých odměnách několika státním úředníkům v době, kdy zdravotníci nemají slíbené odměny vůbec nebo jen částečně zaplaceny, o problémech podnikatelů, chaosu v očkování, testování, systému PES, objednávání roušek a respirátorů nebo o tajných schůzkách „papalášů”.

„Myslím, že je dávno zřejmé, že současný stát se v této mimořádné situaci o nás, jako daňové poplatníky a své občany, nepostará a když, tak s velkými obtížemi a mnohým manažerským selháním. Za tento stav kolem nás ale nemůže pouze covid, i když pod pláštík pandemie se samozřejmě mnoho věcí schová,” prohlásil.

Šporcl v dopise dále píše o nedostatečné podpoře OSVČ a firem i složité situaci základních uměleckých škol a jejich on-line vyučování. Věnuje se také učebním plánům na základních školách, které podle něho plánují zavést vzdělávací obor Informatika na úkor přírodovědných, společenskovědních a uměleckých vzdělávacích oborů.

„Je jasné, že digitalizace je součástí našich každodenních životů a děti se s ní musí naučit pracovat. Ale určitě ne na úkor humanitně-kulturních oborů, které z lidí dělají lidi. Z oborů, které pomáhají dětem v rozvoji osobnosti i kvalitě života,” upozornil.

Kultura je podle Šporcla nemírně důležitá. „Ta seriózní kultura, která národ povznáší a obohacuje - to nejsou pseudocelebrity, které se ukazují na sociálních sítích a fotí na nějakých hezkých zahraničních plážích. Seriózní kultura jsou muzikanti, zpěváci, herci, malíři, výtvarníci a další, kteří dennodenně dřou na svých výkonech, chtějí se udržet a zlepšit. I v časech pandemie,” konstatoval.

Šporcl po zrušení všech veřejných produkcí připravil sérii šesti koncertů ze svého obývacího pokoje. Loni v květnu v době karantény uskutečnil v Praze koncert v rámci festivalu Art Parking. V červenci pak byl mezi řečníky na demonstraci na podporu hudební kultury na Staroměstském náměstí v Praze. Šporcl je znám netradičními projekty, například se souborem Romano Stilo Ensemble. Při příležitosti desátého výročí spolupráce s vydavatelstvím Supraphon převzal v roce 2013 Jubilejní platinovou desku za 190 000 prodaných CD. Spolupracuje s různými orchestry, romskou kapelou i popovými umělci.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků