Hlavní obsah

Očima řidiče tramvaje: Stále ve střehu

Každý obyvatel metropole to zná - tramvaj se řítí padesátikilometrovou rychlostí a řidič cinká jako o život. Většina z nás tomu už ani nevěnuje pozornost. A to je právě chyba. Denně totiž „tramvajákům” skáčou pod kola desítky lidí. Následky srážky bývají pro člověka fatální.

Očima řidiče tramvaje: Stále ve střehu

„Problém s lidmi je každodenní. Jsem ve střehu pořád. Když se pohybuji po Praze a dojíždím do zastávek, tak jsem takový malý psycholog a koukám na cestující. Už zkouším odhadnout, jestli o mně ví, či neví,“ řekl Novinkám řidič tramvaje František Rattay. Podle něj hazardují při přecházení kolejí lidé každého věku.

I když Rattay s tramvají jezdí po metropoli 25 let, na rizikové chování chodců si dosud nezvykl. „Je to obrovský šok, protože tam je lidský život, a každý reaguje jinak, ale leknutí je tam obrovské. Co se vlastně mohlo stát, člověku dojde až později, když se uklidní. Vždy je však řidič rád, když tomu může zabránit,“ dodal.

Musím dopředu reagovat tak, že brzdím, zvoním. To je moje jediná možnost. U tramvaje nemám volant, nemohu uhnout doprava, doleva.
František Rattay, řidič tramvaje

Řidič rozjeté tramvaje přitom moc možností, jak zabránit srážce s chodcem, nemá. „Musím dopředu reagovat tak, že brzdím, zvoním. To je moje jediná možnost. U tramvaje nemám volant, nemohu uhnout doprava, doleva,“ vysvětlil Rattay.

Chodcům často nedochází, že rozjetá tramvaj, která může zaplněná cestujícími vážit i přes 60 tun, má dlouhou brzdnou dráhu. Při rychlosti 50 kilometrů v hodině tramvaj potřebuje 42 metrů na zastavení, v některých částech Prahy však může jet rychlostí až 60 kilometrů v hodině. Tehdy brzdná dráha narůstá na více než 60 metrů, což se na délku rovná dvěma nízkopodlažním tramvajím.

„Když mám směnu, kde jsou stresové situace časté, tak málokdo si uvědomuje, jak je to psychicky náročné. Řidič je opravdu tak unaven, že si člověk připadá, že složil vagón uhlí,“ dodal Rattay.

Strašení siluetami pomáhá

Statistiky za poslední roky nejsou přívětivé, počet nehod v minulých letech spíše narůstal. Od konce letošního března tak Prahou projíždí žlutočerná tramvaj, která má lidem připomínat, že nepozornost a zbytečné riskování je může v případě srážky s tramvají stát život. Jedná se o součást kampaně Neskákej mi pod kola, kterou připravil Dopravní podnik Praha.

ROK
POČET SRÁŽEK TRAMVAJE S CHODCEMPOČET ÚMRTÍ
2013826
2014904
2015994
2016752
20171113
20181048
Zdroj: DPP

Letos pod koly tramvaje vyhasl zatím jeden život, v minulém roce to za stejné období bylo šest úmrtí. Ubylo i celkového počtu střetů tramvají s chodcem. Vedoucí odboru Technické kontroly dopravního podniku Martin Doubek za tím vidí i příznivý vliv kampaně. Pro úspěch se tak dopravní podnik rozhodl v rizikových místech přidat siluety i na tramvajové koleje.

„V závislosti na velký úspěch kampaně byly přeneseny siluety z vozů i na zem, aby chodce upozornily na nebezpečí při přecházení vozovky a zvýšily jeho pozornost. Siluety se aplikovaly v místech, kde docházelo nejčastěji ke srážkám s chodci anebo které jsou nejvíc frekventované,“ uvedl Doubek.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků