Hlavní obsah
Tak má podle záměru Ředitelství vodních cest vypadat děčínský plavební stupeň. Foto: Vizualizace ŘVC

O osudu děčínského jezu na Labi rozhodne Brusel

O osudu projektu plavebního stupně v Děčíně, jenž by zlepšil splavnost příhraničního úseku Labe pro nákladní vodní dopravu, rozhodne Evropská komise (EK). Tu Česko požádalo, jestli by bylo možné stavbu jezu odblokovat kompenzačními ekologickými opatřeními, která by převzalo Německo.

Tak má podle záměru Ředitelství vodních cest vypadat děčínský plavební stupeň. Foto: Vizualizace ŘVC
O osudu děčínského jezu na Labi rozhodne Brusel

Problémem totiž je, že děčínský jez by ovlivnil lokality Labské údolí a Porta Bohemica, zařazené do národní soustavy evropsky chráněných lokalit Natura 2000.

Ekologické organizace stavbě jezu dlouhodobě brání a ministerstvo životního prostředí už od roku 2002 opakovaně odmítá vydat Ředitelství vodních cest (ŘVC) kladné stanovisko k žádostem o EIA, tedy posouzení vlivu této stavby na životní prostředí.

Ve prospěch jezu se angažuje i Babiš

„Správa Národního parku České Švýcarsko dospěla loni k závěru, že kompenzační opatření možná nejsou, a já jí nemohu nařídit, aby to změnila. Nechali jsem si proto od tří univerzit udělat arbitrážní studii a z ní vyplynul stejný závěr,“ řekl Právu ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Možností, jak problém překonat, by podle Brabce například bylo přesunout Naturu o dvacet kilometrů dál na území Německa. S tím by ovšem musela souhlasit nejen SRN, ale i Evropská komise.

Richard Brabec

Foto: Novinky

„Premiér Andrej Babiš o této věci jednal s předsedou Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem. Stanovisko EK očekáváme do několika týdnů,“ informoval ministr životního prostředí. Koaliční vláda Andreje Babiše má stavbu děčínského plavebního stupně ve svém programovém prohlášení. Navíc se loni v lednu usnesla, že vyšším veřejným zájmem je oživení lodní dopravy než ochrana přírody. Bez EIA ale samozřejmě stavět nelze.

ŘVC: Kompenzace jsou možné i v ČR

Ředitelství vodních cest (ŘVC) odmítá, že by na českém území kompenzační opatření možná nebyla. „Se stanoviskem správy Národního parku České Švýcarsko, že tato opatření k ochraně lokalit Labské údolí a Porta Bohemica nelze vypracovat, nesouhlasíme. Našli jsme v něm totiž řadu nesrovnalostí. Ještě to ale podrobně analyzujeme, než přikročíme k dalším krokům,“ sdělil včera Právu mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Podobný názor má ministr dopravy Dan Ťok (za ANO): „Ministru Brabcovi vláda 11. ledna uložila, aby do konce letošního prvního pololetí předložil zprávu, jaké jsou ještě možnosti. Pokud budou podmínky pro děčínský plavební stupeň opravdu nesplnitelné, budu chtít, aby se v Labském údolí Natura 2000 zrušila a my mohli přece jen stavět.“

Děčínský plavební stupeň má umožnit přepravu zboží po Labi až 345 dní v roce. Za ekonomickou minimální hranici pro nákladní vodní dopravu se totiž považuje výška hladiny 150 cm. „Ta byla loni na Labi jen do začátku května. Nad 150 centimetrů se pak kvůli dlouho panujícímu suchu dostala až v prosinci,“ řekla Právu mluvčí Povodí Labe Hana Bendová.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků