Hlavní obsah
Protestní jízda řidičů taxislužby v Praze (snímek z 9. února) Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministři prý zahálí, Praha připraví vlastní řešení alternativních taxislužeb

Pražské zastupitelstvo pověřilo radní, aby připravili návrh na řešení problematiky alternativních taxislužeb, kvůli nimž opakovaně protestují pražští taxikáři. Paradoxní je, že město, které vede koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice, hodlá suplovat práci ministrů menšinové vlády ANO. Ministr dopravy Dan Ťok původně plánoval rychlé řešení, ale nakonec hodlá předložit komplexní novelu, která řešení odloží minimálně o rok.

Protestní jízda řidičů taxislužby v Praze (snímek z 9. února) Foto: Jan Handrejch, Právo
Ministři prý zahálí, Praha připraví vlastní řešení alternativních taxislužeb

Projednat problém taxislužby navrhli ve čtvrtek opoziční zastupitelé TOP 09 a ODS. „Usnesení má vést k tomu, aby zastupitelstvo vytvořilo tlak na příslušná ministerstva, vládu a Sněmovnu. Nebyla ambice to tady (na zastupitelstvu) vyřešit, ale vyjádřit snahu věc posunovat dál a dát k tomu radě silný mandát,” řekl Jiří Nouza (TOP 09). Podle něj jde rovněž o vyslání signálu taxikářům, že město problémy řeší.

Zastupitelé přijali také usnesení, v němž říkají, že ministerstvo dopravy dlouhodobě neřeší problém taxislužby. „Předseda vlády v demisi slíbil okamžité řešení, a jen přilil olej do ohně,” připomněl zastupitel Filip Humplík (ODS).

Na návrh zastupitele Ondřeje Mirovského (SZ/Trojkoalice) bylo usnesení zastupitelů doplněno o výzvu taxikářům, aby neblokovali Prahu. Zastupitelé napříč politickými stranami se shodli, že blokace metropole situaci nevyřeší a pouze nažene nové zákazníky Uberu. Rovněž se shodli, že Uber a Taxify nepovažují za sdílenou ekonomiku, ale za taxislužbu. „Jsem přesvědčen, že Uber není sdílená ekonomika. Je to normální dispečink taxislužby, jen na odlišné technické bázi,” řekl zastupitel Václav Novotný (TOP 09).

Taxikáři si po sérii protestů, při nichž zvolna kroužili po magistrále centrem Prahy, slibovali rychlé řešení od jednání s premiérem Andrejem Babišem (ANO). Ten sice podle nich pochopil jejich strasti, ale přípravu legislativního řešení dostal na starosti ministr dopravy Dan Ťok.

Digitální taxi platformy v Česku
Americký Uber Pop je platforma představující alternativu k taxislužbám. Řidiči poskytující služby prostřednictvím této aplikace zpravidla nejsou licencovaní taxikáři. Aplikace neumožňuje vybrat si konkrétní vůz nebo konkrétního řidiče. Charakteristickým znakem Uberu je takzvaný „price surging“, který cenu vypočítává podle aktuálního stavu nabídky a poptávky. V praxi to znamená, že ve špičce může být cena jízdy výrazně vyšší.
Estonské Taxify spolupracuje jak s licencovanými taxikáři, tak s těmi ostatními, které nazývá „privátními řidiči”. Aplikace neumožňuje vybrat si konkrétní vůz nebo konkrétního řidiče. „Když si u nás cestující objedná řidiče, přijede ten nejbližší,” uvedl šéf Taxify pro Česko a Slovensko Roman Sysel.
Tuzemské Liftago se stylizuje jako kombinace toho nejlepšího z „obou světů“. Spolupracující řidiči musí mít odpovídající oprávnění. Zároveň smějí spolupracovat i s jinými dispečinky nebo platformami. Aplikace umožňuje zvolit si řidiče podle uvážení, například podle ceny. Liftago řidičům neurčuje ceny, takže si řidiči mohou konkurovat.
Slovenský Hopin spolupracuje zhruba se dvěma stovkami licencovaných taxikářů. Aplikace umožňuje objednat taxi podle typu vozu, maximální ceny za kilometr a dalších parametrů jako pohlaví nebo hodnocení řidiče.

Ten se po jednání s představiteli dalších sněmovních stran nechal slyšet, že namísto rychlé změny pravidel prosazené ve zkráceném legislativním harmonogramu vznikne komplexní novela. Ta však bude moci vstoupit v platnost nejdříve za rok, což taxikáři považují za nepřijatelné a ohlásili již proto na příští pondělí další ze série protestů.

„Současný přístup vlády k problematice dopravy a amatérské chování ministra Ťoka, který svým diletantským způsobem a zřejmě i zájmy lobbistů chce řešit stav taxislužby, je absolutně a kategoricky nepřijatelný,” uvedl předseda Sdružení českých taxikářů Petr Polišenský. Taxikáři se v pondělí chtějí sejít na Strahově.

Co by nemělo chybět v nové legislativě?
Aleš Rod (Centrum ekonomických a tržních analýz): „Ideální legislativa je z mého pohledu ‚dvoustupňová‘ podle estonského modelu. Vedle standardních taxi, kterým by měla ponechat stávající privilegia jako rychlé pruhy nebo možnost nabírat zákazníky na znamení a navíc významně ulevit v procesu získání potřebných oprávnění – mám na mysli hlavně místopis, obsluhu taxametru, ale i daňové aspekty –, bych uvítal existenci druhé úrovně na bázi platforem jako Uber nebo Taxify, do které by byl vstup podmíněn živností volnou a stanovením minimálních požadavků na to, jak budou platformy fungovat.
Pokud to bude nezbytně nutné, bavme se klidně o vlastnictví automobilu, pojištění za škody, limitech ekonomické aktivity, ale nechme lidem svobodu ekonomicky fungovat. A hlavně si nemysleme, že zákaz vše vyřeší za nás. Doba se změnila, a proto se musí změnit i přístup regulace k jednotlivým odvětvím. Nechme možnost se rozhodnout, jakou službu chtějí využívat.“
Ondřej Krátký (Liftago): „Rozhodně by neměla chybět odpovědnost platforem či zprostředkovatelů. To srovná podmínky na trhu a umožní efektivní a odpovědnou modernizaci. Modernizace v oblasti cenotvorby, taxametrů a požadavků na dopravce už bude jen prostředkem, jak snížit dopravcům náklady a zajistit větší dostupnost a kvalitu služeb zákazníkům. Nicméně, je potřeba říci, že už dnes zákon aplikacím nebrání.”
Robert Faltýnek (Modrý anděl): „Nejdůležitější je, aby byla nová legislativa vymahatelná a podmínky pro všechny hráče rovné a aby stát právo vymáhal. Pak už si trh vybere sám, kdo přežije a kdo ne.
Nová legislativa by měla primárně zajistit jasnou odpovědnost daného úřadu za to, jak fungují přepravní služby, a také by mu měla poskytnout nástroj pro vymáhání zákona.
Nerovné podmínky na trhu a špatné renomé taxislužby tu nejsou kvůli nastavení pravidel, ale kvůli tomu, že se tato pravidla nedodržují, a to dlouhodobě, protože úřady zákon nevymáhají a umožňují, aby řidiči, kteří nejezdí pro žádný dispečink a zodpovídají se pouze státu, dělali taxi ostudu.
Vozit lidi stovky hodin měsíčně po Praze by však neměl každý, to by bylo nebezpečné. Vyžadovat zkoušku z místopisu je potřeba.”
Roman Sysel (Taxify): „Zákon by neměl obsahovat zbytečné regulace. Často se totiž objevuje snaha dávat do zákonů co nejvíce povinností namísto toho, aby se stanovilo jen to nejnutnější.
Zákon by měl chránit zájmy zákazníka, který chce dostat cenově dostupnou, kvalitní a spolehlivou službu. Nesouhlasíme s tím, aby legislativa sloužila k prosazování zájmů početně omezené nátlakové skupiny.

Jako ideální bychom popsali tuto legislativní regulaci:
•    cenu je možné určit také přes aplikaci;
•    není potřeba označení jako vozidlo taxi (svítilna);
•    auto nemusí být označeno ani jinak, např. nálepkou;
•    odvoz privátním řidičem si lze objednat pouze přes aplikaci, nejde ho zastavit na ulici;
•    ani taxikáři by neměli mít možnost využívat vyhrazených silničních pruhů;
•    zkouška z místopisu není potřebná. Aplikace, které dokážou využívat aktuální data z provozu, najdou rychlejší trasu než řidič, který zná dané místo.”
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Související články

Výběr článků