Hlavní obsah

Milovník veteránů vrací na své zahradě život stoleté tramvaji

Právo, Denisa Doležalová

Ostravský patriot Jan Kohoutek nezachraňuje jen automobilové veterány, už rok a tři čtvrtě se snaží vdechnout život unikátní historické tramvaji, kterou renovuje na své vlastní zahradě v Ostravě-Hrabové. Finančně mu pomáhá místní radnice, ale i veřejnost. Fandí mu celá rodina.

Přemisťování tramvaje na zahradu v roce 2018Video: Denisa Doležalová, Právo

 
Článek

„Tuto tramvaj vyrobili v Ostravě ve 20. letech minulého století. Když jsem ji v roce 2018 zakoupil, tak byla před rozpadnutím. Stála skoro 50 let v Polance nad Odrou. Vlastně už šlo jen o vozovou skříň. Z provozu ji vyřadili v 60. letech,“ vzpomínal devětapadesátiletý Kohoutek, který však původně sháněl zcela jinou tramvaj.

Připomínka místní tramvajové dopravy

„Jde mi o to, udělat zde připomínku místní tramvajové dopravy. Kdysi tady, kde mám teď domek se zahradou, stála tramvajová smyčka Hrabová-Ščučí. Jsem rodák z Hrabové a tou tramvají jsem jezdil. Byl to ale typ zvaný Komárek, vyrobený v ostravských Vítkovicích.“

Foto: Denisa Doležalová, Právo

Tramvaj zatím stojí na zahradě Jana Kohoutka pod lešením, ale už na podzim ho plánuje sundat.

„Dva roky jsem ho sháněl, ale nepodařilo se. Jsem rád, že jsem koupil alespoň tuto tramvaj, kterou taky vyrobili v Ostravě a po městě jezdila,“ vysvětlil muž, který se původně vyučil automechanikem a renovaci historických vozů měl jen jako koníčka.

Manželka ho podporuje

„Nyní už to je moje práce, ale těch koníčků mám stále dost. Vyrábím i barevné skleněné vitráže. Manželka mě podporuje. Když jsem se rozhodl, že k nám na zahradu přestěhuji vrak tramvaje, tak jsem se jí samozřejmě ptal. A ona i přesadila rostliny z té části zahrady, abych mohl vykopat základy pro koleje, na které se tramvaj přesunula,“ usmíval se muž.

Unikátní tramvaj, která podle pamětníků kdysi jezdívala z ostravského Svinova do Klimkovic, má už zbrusu novou střechu, opravený „čumák“ a pravý bok. Čeká ji oprava levého boku a zadní části. Nakonec přijde na řadu interiér vozu.

„Rád bych tam měl i fotografie týkající se hrabovské tramvajové dopravy. Pracoviště řidiče bude jako kdysi, tedy ovládání pomocí klik, nebude chybět zvonek a nechal jsem si udělat i smaltované tabulky upozorňující na to, že nastupování a vystupování za jízdy je zakázáno,“ líčil milovník historických vozů, který při opravě tramvaje spolupracuje i s ostravským dopravním podnikem.

Foto: Radomír Orkáč

Jan Kohoutek ukazuje střechu stařičké tramvaje.

Pomáhá mu veřejnost i radnice

Za pořízení staré tramvaje, její transport a postupnou renovaci zatím zaplatil kolem 160 tisíc korun. Podle jeho slov by projekt nešel zrealizovat bez podpory hrabovské radnice a veřejnosti. Lidé například posílají peníze na transparentní účet 2901611844/2010 na sbírku na obnovu tramvaje. (Opravili jsme původně chybný kód banky, za chybu se omlouváme.)

Také hrabovská radnice vloni přispěla částkou 50 tisíc korun. „Jsem všem svým podporovatelům a přispěvatelům moc vděčný. Bez nich by to nešlo,“ děkoval muž a dodal, že i po proměně zůstane tramvaj stále u nich na zahradě, kde si ji bude moci prohlížet veřejnost.

Reklama

Výběr článků

Načítám