Hlavní obsah
Miloš Zeman Foto: Jiří Ovčáček, Právo

Median: Fischer a Zeman mají stejnou šanci vyhrát 1. kolo boje o Hrad

Šance bývalých premiérů Jana Fischera a Miloše Zemana na vítězství v prvním kole prezidentské volby se vyrovnaly. Podle agentury Median se na tom podepsala stále rostoucí podpora u Zemana a naopak klesající u Fischera. Z průzkumu, který agentura provedla v době od 17. listopadu do 16. prosince, plyne, že by Zemana volilo 26,5 procenta lidí a Fischera 26 procent.

Miloš Zeman Foto: Jiří Ovčáček, Právo
Median: Fischer a Zeman mají stejnou šanci vyhrát 1. kolo boje o Hrad

Naopak prosincové průzkumy společností CVVM a STEM zatím připisují vítězství v prvním kole Fischerovi před druhým Zemanem, ačkoli i podle CVVM Fischerova oblíbenost klesla, zatímco Zeman zůstává stabilní. Na to, že se Zeman dotahuje na Fischera, poukázal i STEM.

S výrazným odstupem za Fischerem a Zemanem by skončili ministr zahraničí a předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg a místopředseda ČSSD a senátor Jiří Dienstbier. Podle volebního modelu Medianu by Schwarzenberga rádo vidělo v čele státu 9,5 procenta občanů a Dienstbiera osm procent.

Kandidáta ODS a místopředsedu Senátu Přemysla Sobotku by volilo 5,5 procenta lidí, hudebník a pedagog Vladimír Franz by dostal pět procent hlasů. Ženské kandidátky Jana Bobošíková, Zuzana Roithová a Táňa Fischerová by měly shodně kolem tří procent hlasů.

Jedno z gest Jana Fischera

Foto: předvolební spot Jana Fischera

Respondenti mohli v průzkumu ještě vybírat ekonoma Vladimíra Dlouhého a senátora Tomia Okamuru, o jejichž zařazení mezi prezidentské kandidáty v době dotazování rozhodovalo ministerstvo vnitra a Nejvyšší správní soud. Oba byli nakonec z volby vyřazeni, v průzkumu však získali dohromady deset procent hlasů.

Volební model Medianu představuje jen přibližný odhad výsledků prvního kola hypotetické prezidentské volby, kdyby se konala v době dotazování a kandidovaly v ní dané osobnosti.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků