Hlavní obsah
Foto: Miroslav Homola, Právo

Léčitelka v televizi diagnostikovala diváky, Ústavní soud stanici potvrdil pokutu

Ústavní soud (ÚS) potvrdil pokutu 300 000 korun, kterou dostala společnost TV CZ od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) za teleshoppingový blok EZO.TV odvysílaný v roce 2014 na tehdejším programu Active TV. Léčitelka v něm nabízela volajícím diagnostiku jejich zdravotního stavu na základě jména a data narození. Následně jim zaslala „balíček čaker a magií”.

Foto: Miroslav Homola, Právo
Léčitelka v televizi diagnostikovala diváky, Ústavní soud stanici potvrdil pokutu

RRTV usoudila, že pořad mohl u diváků podporovat chování ohrožující zdraví a mohl některé z nich vést k odmítání zdravotní péče. Provozovateli proto uložila pokutu.

Provozovatel stanice tvrdil, že člověku s průměrnou inteligencí muselo být zřejmé, že „tento druh pořadu může být pouze podpůrnou léčbou a nikoliv plnohodnotnou náhradou lékařské péče”.

Poukázal také na možný příznivý vliv alespoň na psychiku volajících. Zároveň uvedl, že s obdobným odůvodněním by musely být zakázány i jiné druhy alternativní medicíny, třeba homeopatie.

Od čakry, aury a plazmy k DNA

Podle mediální rady, stejně jako Městského soudu v Praze a Nejvyššího správního soudu, však pořad skutečně vyvolával riziko zanedbání zdravotní péče. Nešlo o nadsázku ani zábavu, ale o teleshoppingový pořad, přičemž nelze vyloučit, že někdo mohl informacím uvěřit a zařídit se zcela podle rad léčitelky.

Ústavní soudci konstatovali, že provozovatel stanice ve stížnosti záležitost zlehčuje. "Jakkoliv stěžovatelka (TV CZ) považuje napadená rozhodnutí za absurdní, je nasnadě, že takový přívlastek by příslušel spíše hodnocení následně 'modlitbou' zaslaného léčebného balíčku," stojí v usnesení soudce zpravodaje Jiřího Zemánka.

Moderátorka v pořadu hovořila třeba o problémech se střevy, parazity a bakteriemi v těle. "Prosím o aktivaci aura fleš, čakra fleš, DNA fleš, mentální fleš, meridián fleš, plazma fleš...," zaznělo v pořadu podle usnesení ÚS.

Verdikt o zamítnutí ústavní stížnosti padl již loni na podzim a ÚS jej nyní publikoval v databázi rozhodnutí.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků