Hlavní obsah
Místopředseda ODS Martin Kupka Foto: Jan Handrejch, Právo

Kupka: Rozmíšky chceme překlenout, ne vytvářet

Místopředseda ODS a kandidát na ministra dopravy Martin Kupka Právu v rozhovoru potvrdil, že nabídku k řízení resortu by přijal. „U jednání jsem nebyl, ale mohu říci, že předseda Petr Fiala i první místopředseda Zbyněk Stanjura si jednání pochvalovali a podezření, že bude problematické kvůli rozmíšce Pirátů a Starostů, se tam nepromítlo.“

Místopředseda ODS Martin Kupka Foto: Jan Handrejch, Právo
Kupka: Rozmíšky chceme překlenout, ne vytvářet

Jednání koalic Spolu a PirSTAN o nové vládě trvalo skoro třináct hodin. Neobjevily se na něm třecí plochy?

U jednání jsem nebyl, ale mohu říci, že předseda Petr Fiala i první místopředseda Zbyněk Stanjura si jednání pochvalovali a podezření, že bude problematické kvůli rozmíšce Pirátů a Starostů, se tam nepromítlo. V tomto směru probíhalo věcně a korektně. Ostatně existence dohody třetí týden po volbách je v porovnání s jinými volebními obdobími unikátní.

Můžete tedy vyloučit, že vláda pěti stran bude řešit jednu krizi za druhou?

Když to vezmu lidsky, tak složení vyjednávacího týmu je předurčené k tomu spíš rozmíšky překlenovat než je hledat a eskalovat. Klíč je v osobě Petra Fialy, který má manažerskou zkušenost, a to jsem zažil i jako člen grémia ODS, kde se rozhodovalo skutečně rázně, bez dramatických kotrmelců.

Rozhodnutí hrdé a sebevědomé ODS utvořit koalici Spolu nebylo nic jednoduchého. Naopak, bylo to nejodvážnější rozhodnutí za existenci této strany. A to, že bylo konsenzuální, je dáno osobnostním profilem protagonistů. I Ivan Bartoš a Vít Rakušan chtějí spíš hledat konsenzus než vyvolávat rozmíšky. Všichni si uvědomujeme, že společnost žije v naději, že může být lépe. Volání našich voličů po změně poměrů je klíčová motivace.

Hovoří se o vás jako o ministru dopravy. Přijal byste tu funkci?

Už jsem potvrdil, že kdyby mě Petr Fiala oslovil, přijal bych ji. Víc než rok se ve Středočeském kraji, což je největší kraj v ČR, dopravě věnuji. Podílím se na řešení nejpalčivějších problémů, což je Pražský okruh nebo železniční infrastruktura, která je přetížená a vyžaduje rozvoj v podobě budování vysokorychlostních tratí. Troufám si tvrdit, že i s ohledem na mé působení ve Sněmovně, kde bylo moje klíčové téma povolování staveb, jsem v této oblasti „doma“, to nemůže nikdo zpochybnit. Rozhodnuto ještě není, ale ptal jste se, jestli bych tu funkci přijal, a říkám, že ano.

Nová vláda bude mít proti té končící tři ministerstva navíc. Nechtěli jste státní správu zeštíhlovat?

Toto ale opravdu nesměřuje k rozšiřování státní správy. Jiná věc je ministerstvo pro evropské záležitosti, ale to stát kvůli blížícímu se předsednictví EU potřebuje. Co se týče resortu pro legislativu, tak vláda chce postupovat moderně a vyhodnocovat efekty přijatých zákonů.

Role člověka, který bude sledovat administrativní zátěž při tvorbě zákonů, se státu vyplatí. Není to vytváření nové struktury ani krok k navyšování úřednických míst. Bude sloužit naopak ke zefektivnění postupu, aby stát získal maximum z vynakládaných prostředků.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků