Hlavní obsah

Karlův most se dočká nových ledolamů, na výměně pracují i potápěči

Jedna z největších ikon a nejstarších historických památek v Česku, Karlův most, prochází opravou. Technická správa komunikací (TSK) kamennému mostu ze 14. století vyměňuje ledolamy chránící všech sedm pilířů mostu. Práce potrvají zřejmě až do konce roku a celkový účet za opravu je 30 milionů korun.

Karlův most se dočká nových ledolamů, na výměně pracují i potápěči

Ledolamy chrání most nejen před ledem a ledovými krami, ale také před nečistotami vzniklými například při povodních, které zachytí a most tak ochrání. V roce 2017 byl jejich stav vyhodnocen jako velmi špatný. Pro jejich výměnu ale bylo zapotřebí nejdřív vybrat, vytěžit, uskladnit a usušit kvalitní dřevo.

„Ledolamy se mění po patnácti letech. Je užito jiné dřevo. Jedná se o dub evropský, duby byly vytěženy v Čechách. Dřevo se sušilo zhruba na třicetiprocentní vlhkost tak, aby tam nevznikaly trhliny. Muselo se kontrolovat, bylo to opravdu náročné,“ sdělila Novinkám mluvčí TSK Barbora Lišková.

Nyní již započala samotná kompletní výměna jednotlivých dřevěných prvků na ledolamech, která podle Liškové potrvá až do listopadu nebo prosince. Poškozené byly především části nad hladinou, kde voda stoupá a klesá a kde docházelo k hnilobě a rozpadu dřeva. Nutná je ale celková výměna, a proto je zapotřebí potápěčů.

„Potápěči musí uvolnit staré kmeny, které se poté vyndají na loď. Přesně se změří a upraví nejen do rozměrů, ale vydlabávají se do dřeva různé žlaby, úprava se dělá přímo na míru jednotlivým částem ledolamu. Poté je opět navrácená už nová část na původní místo,“ vysvětlila mluvčí.

Pro práce nad hladinou je na místě jeřáb na speciálním pontonu. Nejširší klády mají podle mluvčí až padesát centimetrů v průměru a délku zhruba dvanáct metrů. Celková výměna ledolamů vyjde přibližně na třicet milionů korun. Karlův most po výměně ledolamů čeká další rozsáhlá oprava, a to oblouků mostu, která potrvá zhruba dvacet let.

Karlův most
Stavba Karlova mostu začala v roce 1357 pod záštitou krále Karla IV., dokončena byla v roce 1402
Původně se mu říkalo jen „Kamenný“ nebo „Pražský“. Název „Karlův most“ se vžil až kolem roku 1870
Jedná se o nejstarší stojící most přes řeku Vltavu v Praze, druhý nejstarší dochovaný most v České republice
Je 515,76 m dlouhý a 9,40 až 9,50 m široký; vozovka se nachází 13 m nad normální hladinou
Od konce 17. století bylo na most postupně umístěno 30 převážně barokních soch a sousoší.
Po mostě vede historická královská cesta.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků