Hlavní obsah

Historický most prošel po více než 100 letech obnovou

Právo, Michael Polák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Původně vůbec neměl stát. Probíhala 80. léta 19. století a osada Karba, součást Zahrádek u České Lípy, měla ustoupit stavbě nové železnice. Na nátlak vlastivědného spolku ExcursionsClub, veřejnosti a také majitele pozemků hraběte Kinského byl ale celý projekt přepracován.

Foto: SŽDC

Při opravě mostu byla použita unikátní technologie.

Článek

Karbu i skalní kaňon romantického údolí Peklo, které v osadě začíná, zachránila před likvidací stavba mostu, jenž osadu i údolí ve výšce 24 metrů nad terénem překlenul. Unikátní most, který je dnes technickou památkou a leží na železniční trati Česká Lípa– Lovosice, teď nabírá druhý dech. Ještě vloni tu proběhla rozsáhlá rekonstrukce, největší od doby vzniku mostu.

„Byl už totiž ve špatném stavebnětechnickém stavu,“ vysvětluje Marek Iliaš ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Převážně ocelová konstrukce mostu pocházející z roku 1911 byla již za hranicí své životnosti a její opotřebení snižovalo únosnost a přechodnost tohoto mostu,“ dodal.

Více než 95 metrů dlouhý a přes pět metrů široký most proto vloni dostal zcela novou ocelovou konstrukci. „Pro výměnu konstrukcí bylo použito unikátní technologie, která se na území ČR realizovala teprve podruhé,“ popsal Bořivoj Leszko ze společnosti Strabag, která opravu prováděla. Spodní stavba mostu a klenby zůstaly zachovány. Zdivo pilířů a kleneb ovšem prošlo kompletní sanací.

Nový most přes Labe v Děčíně nebude

Domácí

Obnova mostu nebyla zajímavá jen svou technickou náročností, ale také průlomovou metodou, kterou SŽDC opravu mostu vysoutěžila. O vítězi nerozhodovala jen nabízená cena, ale třeba i zkušenosti stavbyvedoucího. Ty SŽDC zjišťovala osobními pohovory.

Po mostě a trati mezi Českou Lípou a Lovosicemi dnes jezdí převážně osobní vlaky, nákladní doprava tu po roce 1990 prakticky zanikla. Maximální rychlost, kterou mohou vlaky přes most přejíždět, zůstává i po rekonstrukci stejná – 60 kilometrů za hodinu.

Reklama

Výběr článků

Načítám