Hlavní obsah
Vizualizace stanice Nemocnice Krč na plánované lince D pražského metra Foto: DPP hl. m. Prahy

Dohoda k pozemkům pro metro D: Praha bude platit majitelům a skončí stavební uzávěra

Vedení Prahy v pondělí rozhodlo o podpisu dohody se soukromými vlastníky pozemků u nemocnice v Krči, které město potřebuje pro stavbu trasy metra D. Dohoda počítá se stažením žaloby proti územnímu rozhodnutí i s povolením ke stavbě na základě nájemní smlouvy. Praha by měla majitelům platit zhruba 10 milionů korun ročně a zaváže se umožnit na pozemcích další výstavbu.

Vizualizace stanice Nemocnice Krč na plánované lince D pražského metra Foto: DPP hl. m. Prahy
Dohoda k pozemkům pro metro D: Praha bude platit majitelům a skončí stavební uzávěra

Metro D by mělo vést z Pankráce do Písnice, pražský dopravní podnik (DPP) letos zahájil geologický průzkum. Stavba trasy vyjde na několik desítek miliard korun.

Na pozemcích kolem budoucí stanice Nemocnice Krč plánují soukromí vlastníci stavět kanceláře a byty. Magistrát se schválenou dohodou zaváže změnit projekt metra tak, aby byl v souladu s touto zástavbou. Město zároveň slibuje změnit územní plán a zrušit nyní platné stavební uzávěry na parcelách. Změna se podle schváleného dokumentu již připravuje a měla by být schválena v polovině příštího roku. Dopravní podnik jako investor zruší původně plánované náměstí, místo kterého vyrostou budovy vlastníků.

BEZ KOMENTÁŘE: Podívejte se na místa, kde by měly stát některé stanice metra D

Video: Novinky

Výměnou za to majitelé stáhnou svoji žalobu a na základě nájemní smlouvy dovolí dopravnímu podniku na svých pozemcích stavět. Smlouva by měla platit do konce roku 2038 a roční nájemné má činit 10,1 milionu korun, podle vývoje cen se částka bude moci v budoucnu zvýšit.

„Obsah dohody je maximálním možným kompromisem, kdy již nelze v jednání dosáhnout dalších ústupků ze strany vlastníků,” píše se ve schváleném dokumentu. První iniciační dohodu město s vlastníky podepsalo v roce 2017.

Vyčkat na rozhodnutí soudu ve věci žaloby ze strany vlastníků by podle magistrátu bylo riskantní. „V krajním případě by hrozilo i zrušení celého územního rozhodnutí a musel by se opakovat celý proces územního řízení,” stojí v důvodové zprávě.

Problémy s výkupem pozemků

Praha a dopravní podnik řeší výkupy pozemků k metru D dlouhodobě, dosud šlo o jednu z největších překážek zahájení stavby. Radní letos v březnu schválili podobnou dohodu ohledně pozemků kolem plánované stanice Nádraží Krč. I tam plánují soukromí vlastníci stavět. Za minulé politické reprezentace vznikl kvůli výkupu pozemků plán vytvořit společný podnik se skupinou Penta. Dohoda nakonec nebyla uskutečněna.

Mapa pražského metra včetně připravované trasy z Písnice do Vysočan.

Foto: Novinky.cz s použitím Mapy.cz

V první fázi má vzniknout úsek metra Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory. Jako poslední ve směru na jih vznikne trasa od Nových Dvorů až do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků