Hlavní obsah

Hřib se sbíječkou v ruce zahájil výstavbu metra D

Zahájením geologického průzkumu v Praze na Pankráci začala ve středu výstavba linky D, čtvrté trasy pražského metra. Sbíječku vzal do ruky symbolicky i pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Vybudování nové trasy by mělo vyjít na 72 miliard korun. První cestující se mají svézt na konci roku 2027.

Hřib se sbíječkou v ruce zahájil výstavbu metra D

„Dámy, džentlmeni, děti. Déčko dáme. Dolováním díry dnes dotáhneme debut důležité dopravní dostavby. Dlouho děděný dluh domácí dopravy dořešíme. Deklarujeme důsledný development Déčka. Doceňujeme danou důvěru. Díky,“ uvedl slavnostní zahájení stavby Hřib.

Linka D má zjednodušit dopravu mnoha obyvatelům Prahy i jejím návštěvníkům. Trasa by měla vést ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice.

Symbolicky vzali do rukou sbíječku i Zdeněk Hřib nebo Petr Witowski.

Foto: Novinky

Geologický průzkum

Výstavba začíná nultou fází, což je důkladný geologický průzkum, který pomůže i okolnímu terénu. Oblast Pankráce je zatím totiž geologicky spíše záhadná, protože v období prvohor byla velmi vulkanicky aktivní, a zatím není úplně jasné, jak v hloubce vypadá. Zvýšená opatrnost je nutná i proto, že tunely se budou nacházet v blízkosti stávajících tunelů linky C.

„Podloží je tady velmi zvrásněné, horniny nejsou kompaktní,” řekl Novinkám ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski. „Budeme se s výstavbou déčka pohybovat těsně pod tunely céčka, pro představu je to zhruba čtyři až pět metrů. A aby céčko neklesalo, aby byla zajištěna bezpečnost, tak před tou vlastní stavbou potřebujeme vyvrtat průzkumné štoly, zkušební injektáže tak, aby technologie té stavby potom byla co nejlepší,“ řekl Witovski k okolnostem geologického průzkumu.

Geologické průzkumy začaly na čtyřech místech, vlastní výstavba metra má podle plánu odstartovat příští rok v létě.

„Veškerou stavební činnost, která se udělá při geologickém průzkumu, využijeme při vlastní výstavbě na traťové tunely, na staniční tunely, větrací šachty a podobně,“ popsal význam průzkumu Witowski.

Deset stanic a deset kilometrů

Trasa metra D bude mít 10 stanic a dlouhá by měla být zhruba 10 kilometrů. Náklady by se měly pohybovat zhruba okolo 72 miliard korun, z toho 1,5 miliardy jde právě na geologický průzkum.

Novou trasu by podle současných plánů mohli první cestující využít na konci roku 2027.

Metro má být automatizované a bezobslužné, takže nebude potřebovat řidiče. Praha se tak přiblíží nejvyspělejším metropolím světa.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků