Hlavní obsah

Dneškem končí prodej dezinfekce Anti-COVID

Novinky, ČTK, Natálie Lošková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po šesti měsících končí v pátek možnost prodávat dezinfekci s označením Anti-COVID. Původně měl být produkt, který se v Česku vyráběl kvůli nedostatku dezinfekčních prostředků v době pandemie koronaviru, stažen z trhu už v srpnu. Ministerstvo zdravotnictví však možnost prodeje posunulo na maximální délku 180 dní, kterou umožňuje evropská legislativa.

Foto: ZZS Středočeského kraje

Dezinfekce Anti-COVID bude ode dneška stažena z prodeje.

Článek

Evropské nařízení zavazuje výrobce dezinfekce získat na výrobu povolení. V případě nouze je však možná výroba bez povolení na základě receptury, což byl i případ tohoto výrobku.

České společnosti proto v době pandemie získaly od ministerstva zdravotnictví výjimku a dezinfekci na ruce Anti-COVID vyráběly po dobu šesti týdnů, a to od poloviny března do konce dubna. Pro její výrobu použili recepturu, kterou doporučila Světová zdravotnická organizace (WHO).

„Do konce dubna bylo vyrobeno 9,19 milionu litrů biocidního prostředku Anti-COVID podle receptury WHO. Po 30. dubnu se již v tomto režimu nevyrábí,“ řekla mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) Štěpánka Filipová. Zhruba polovina z celkového množství byla rozdistribuována hned začátkem dubna.

Na výrobě dezinfekce se podílelo celkem 31 subjektů, mezi nimiž byly české firmy, ale i střední nebo vysoké školy. Přes tři miliony litrů této dezinfekce vyrobila například společnost DF Partner na Zlínsku, zhruba dva miliony potom firma Čepro na Havlíčkobrodsku. Anti-COVID vyráběla také například Univerzita Tomáše Bati, která ho vyprodukovala přes 46 000 litrů.

Foto: Univerzita Tomáše Bati

Na zlínské Univerzitě Tomáše Bati vyráběli zhruba 1000 litrů dezinfekce Anti-COVID denně.

Základní látkou dezinfekce Anti-COVID je podle receptury denaturovaný etanol, dále peroxid vodíku, glycerol a voda. Oproti jiným dezinfekcím má ale trvanlivost pouhých 6 měsíců, i proto je třeba její prodej ukončit.

Hlavní důvod pro stažení produktu z trhu je ale vypršení lhůty 180 dnů, které evropská legislativa povoluje pro výrobu dezinfekcí bez správných povolení. Konec prodeje tohoto přípravku by ale podle Filipové neměl dostupnost dezinfekcí na trhu ovlivnit.

„Biocidní přípravky, ať už dle receptury WHO, tak jiného složení, si v poslední době zaregistrovalo značné množství výrobců, v obchodní síti je tedy nyní k dispozici pestrá nabídka. Rovněž opadl enormní výkyv v poptávce z počátku března. Konec prodeje této dezinfekce by tedy neměl mít zásadní vliv na zákazníky, pomineme-li fakt, že nové výrobky jsou zpravidla dražší než ten původní vyprodávaný za akční ceny,“ řekla už dříve Filipová.

Vyrábět se bude pod jiným označením

Ředitel Svazu chemického průmyslu Ivan Souček uvedl, že zavedení výrobci pokračují ve výrobě svých značek dezinfekčních přípravků na bázi lihu. „Někteří noví výrobci, kteří začali dodávat na trh Anti-COVID, zaregistrovali svou vlastní značku a získali nezbytná povolení a vyrábí dle požadavků trhu. Z původních firem registrovaných na výjimku je to zhruba polovina,“ dodal.

Náhradu za dezinfekci Anti-COVID už hledají například odborníci z Vysokého učení technického (VUT) v Brně, podle Tomáše Opravila z chemické fakulty by rádi začali s výrobou vlastního přípravku.

Foto: Twitter/ Petr Štěpánek

Chemici z Vysokého učení technického zásobovali vyrobenou dezinfekcí hasiče, strážníky i nemocnice.

Firma Ethanol Energy, která se na výrobě Anti-COVIDu v březnu také podílela, má již schválenou vlastní značku dezinfekce. „Alkoholovou dezinfekci EthaSanit jsme připraveni velkoobchodně vyrábět a dodávat v tisícilitrových IBC kontejnerech a v závislosti na aktuálních požadavcích a vývoji epidemiologické situace,“ uvedl obchodní ředitel firmy Radovan Smítka.

Pokračovat s výrobou dezinfekce Anti-COVID pod jiným označením výrobku plánuje i společnost Aveflor na Jičínsku. „V současnosti je zájem minimální. Otázka je, co bude dál. Předpokládáme, že v říjnu či v listopadu se zájem opět zvýší,“ řekl ředitel firmy Jan Zubatý.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám