Hlavní obsah

České dálnice mohly být až o 20 procent levnější, zjistila kontrola

Novinky, val

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Kilometr české dálnice dosud stál 416 miliónů korun, přitom by podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) mohl být až o 20 procent levnější. Kontroloři na to upozornili ve své nejnovější zprávě, která se zabývá nedostatky ve financování výstavby dálnic a rychlostních komunikací od roku 2008 do loňského září.

Foto: Petr Kozelka, Právo

Práce na dálnici D1.

Článek

Zatímco průměrné náklady na výstavbu kilometru dálnice činily ve sledovaném období podle NKÚ 416 miliónů korun, u rychlostních komunikací to bylo 378 miliónů korun za kilometr. „Podle zjištění NKÚ přitom existuje prostor pro snížení nákladů o 12 až 20 procent, což u vzorku 74 staveb představuje úsporu až 43 miliard korun,“ uvedl úřad ve zprávě.

Vycházel přitom mimo jiné ze srovnání stavebních nákladů v Česku a v Německu. „Zatímco v tuzemsku jsou stavební náklady na jeden kilometr dálnice 355 miliónů korun, v sousední zemi činí 260 miliónů korun, a jsou tedy o 27 procent nižší,“ uvedl dále.

Kontroloři upozornili také na to, že se výstavba dálnic a rychlostních komunikací neúměrně prodlužuje, což ve svém důsledku vede k růstu nákladů. Nejčastěji podle nich uplyne od schválení investičního záměru do dokončení stavby 12 let.

Náklady rostou i během práce

Jako problematické vidí NKÚ také to, že se mění původně vymezené trasy výstavby. „Například v úseku R35 Křelov–Slavonín navrhlo ŘSD nejvýhodnější trasu už v roce 1993, a to za 683 miliónů korun. V roce 2001 ale stavbu kvůli nesouhlasu obcí rozdělilo na dva úseky, jejichž stavební náklady se vyšplhají minimálně na 2,1 miliardy korun a z nichž jeden stále není dostavěn,“ upozornil úřad.

Náklady přitom podle něj rostou nejen v rámci územního a stavebního řízení, ale i v době samotné výstavby komunikací. „Kontroloři zjistili, že u 13 staveb došlo k 920 změnám, kvůli nimž stavební náklady stouply o téměř dvě miliardy korun. Nepředvídatelné vícepráce se přitom na této sumě podílely jen z menší části,“ tvrdí NKÚ.

NKÚ: Stavby protahuje špatná práce ministerstva

„Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepčních materiálů ministerstva dopravy z devadesátých let už dostavěna. Pokud vše půjde tak jako dosud, bude dokončena za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se předpokládalo v roce 1999. Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídicí činnosti ministerstva dopravy,“ konstatoval úřad.

ŘSD už přijalo nová opatření

Ředitelství silnic a dálnic v reakci na výsledky kontroly NKÚ uvedlo, že v roce 2012 přijalo několik opatření, která mají zkvalitnit dopravní stavby v ČR, mají přispět k jejich urychlení a nižší ceně. „V důsledku toho se od roku 2012 podařilo u dosud soutěžených dálničních staveb dosáhnout na částky výrazně nižší, než ve své nedávné zprávě uvádí NKÚ,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Výrazně se podle ní například zpřísnily kontrolní mechanismy. „Zásadní úpravy byly přijaty ve změně zadávacích podmínek v soutěžích a ve všeobecných obchodních podmínkách, které nově minimalizují riziko víceprací, jejichž odsouhlasení musí být vždy předem,“ dodala.

Již nyní podle mluvčí tyto změny přinesly pozorovatelné výsledky. Například na jihočeské dálnici D3 stojí kilometr v jednom úseku 190 miliónů, v jiném 116 miliónů.

Reklama

Výběr článků

Načítám