Hlavní obsah

Bitevníky L-159 se podařilo udat, do armády je chtějí Španělé

Španělsko je první zemí vedle ČR, která bude aktivně využívat cvičné lehké bitevníky L-159. Od roku 1997, kdy byl v Česku poprvé představen prototyp stroje, na nich létali jen čeští vojenští piloti.

Bitevníky L-159 se podařilo udat, do armády je chtějí Španělé

Vláda v demisi v pondělí schválila pořízení čtyř transportních letadel Casa C-295M vyráběných konsorciem EADS pro českou armádu. Jedno z letadel chce ministerstvo obrany vyměnit za pět bitevníků L-159 vyřazených z užívání českého letectva.

Tři další Casy koupí společně s náhradními díly a výcvikem posádek i personálu.

Na projekt má resort vyčleněno 3,524 miliardy korun. Pět bitevníků L-159 bude ke svému výcviku využívat španělské vojenské letectvo, potvrdil to mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.

Předání bitevníků L-159 do ciziny v rámci barterového obchodu s EADS znamená průlom v dosud neúspěšné snaze o komerční úspěch letadla z Vodochod. EADS bude koncovým uživatelem letounů a využívat je bude k výcviku pilotů španělského vojenského letectva.

"V tomto smyslu bude mezi EADS a Španělským královstvím uzavřena příslušná smlouva," uvedl Čírtek. Využití českých strojů při výcviku španělského letectva bude podle něj "významným precedentem širokých možností využití systému letounu L-159 v mezinárodním měřítku".

Nezájem o bitevníky L-159

K vývozu do jiné země je potřeba nejen souhlas české strany, ale kvůli podílu citlivých amerických součástek v letadle i USA. Česko se bitevníky snaží udat už několik let, neúspěšně například v Indii či v latinské Americe. Zájem v poslední době projevilo například Rakousko.

Zájemcům většinou vadilo, že bitevníky nemají vlastní palubní zbraně - všechny zbraně jsou podvěsné, a také nemožnost doplňování paliva za letu. Prodej také hatil právě fakt, že řada důležitých náhradních dílů je vyrobena v USA, které je ale odmítají do některých zemí z politických důvodů dovážet.

Česká armáda, která bitevníky L-159 zatím jako jediná využívá, si před 14 lety objednala 72 strojů, a zaplatila pak za ně tehdy na 708 miliónů dolarů. Zdaleka je ale všechny nevyužívá, v poslední době jich je ve službě sotva třicet.

Parametry Casy C-295M

Letouny Casa C-295M jsou v operačním nasazení od roku 2001. Disponují pancéřovou ochranou důležitých částí trupu, systémy k vlastní ochraně, včetně varování před ozářením radarem či laserem, protiraketovým výstražným systémem a výmetnicí klamných cílů.

Jsou použitelné k přepravě a vysazování výsadkářů. Kapacita letadla je 71 pasažéřů nebo 49 parašutistů s výstrojí. Letoun je možné upravit pro přepravu zraněných či evakuaci s lékařským doprovodem.

Maximální dolet C-295M přesahuje 5500 kilometrů, mohou operovat z nezpevněných letišť a tankovat za letu. Vejde se do nich náklad až do hmotnosti 9,25 tuny, nebo například dva vozy Landrover Defender.

EADS má podle dohody připravené ministerstvem obrany získat tři stroje v jednomístné verzi L-159A, nyní nepoužívané a konzervované. Armáda také předá dva ze čtyř svých dvoumístných L-159T. Za tyto stroje pak získá dva nové obdobné, jejichž výroba má stát asi 262 milionů korun.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků