Hlavní obsah

Sporná reklama na Lidice zabrala v Česku i cizině

Právo, Lenka Hloušková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

LIDICE

Kontroverzní internetová reklama na památník v Lidicích zaujala svět. Zprávu o ní přinesly velké zahraniční tiskové agentury a v cizině ji poté otiskly desítky periodik. Více lidí míří i do Lidic, návštěvnost internetových stránek památníku trhá rekordy.

Článek

Informace o rozporuplné reklamě, která se tvářila jako počítačová hra na vypálení Lidic, zveřejnila ve čtvrtek významná australská a americká média. Deníky detailně připomněly nejen vznik kampaně a její pozdější stažení, ale zejména osud české vesnice vypálené v roce 1942 německými vojáky a utrpení jejích obyvatel.

Tragická historie obce se tak díky reklamní "počítačové hře" nazvané Total burn-out of Lidice (Úplné vypálení Lidic) dostala do zpravodajství takových periodik, jakou jsou Business Week, Boston Herald, The Age, Forbes, Jerusalem Post, Time nebo do programu francouzské televize TF1 a německé ARD.

Památník s rekordy

"Chtěli jsme k tragédii zase připoutat pozornost, což se zdařilo. Volali nám lidé, že se o Lidicích jako tento měsíc nepsalo možná patnáct let," řekl Právu ředitel památníku Milouš Červencl. Pokračoval, že reklama měla zaujmout především mladé, což se podařilo.

"Teď k nám denně přijíždí deset až patnáct autobusů, přivážejí hodně školáky. Zatím to nepřeceňuji, neboť návštěvnost v září je vždy vyšší než ve zbytku roku. Na jaře jsme navíc spustili společnou akci s agenturou Czechtourism, která spolupracuje s cestovními kancelářemi přivážejícími cizince do Česka. Kdybych mohl odhadnout, tak kampaň denně přinesla navíc tak jeden autobus," pokračoval Červencl.

Vedení památníku si teď samo zjišťuje, jak spot zaujal. Návštěvníkům jeho zaměstnanci rozdávají dotazníky, v nichž se ptají, co je na pietní místo přivedlo. Mezi častými odpověďmi se objevují - zprávy z médií o kontroverzní reklamě. V rekordních číslech se pohybuje zejména počet osob, které v září navštívily internetové stránky památníku. "Za osm dní kampaně jsme měli na stránkách 60 tisíc návštěv. Za celý loňský rok to přitom bylo 160 tisíc návštěv," uzavřel Červencl.

Pirátské zneužití

Nápad na reklamu v podobě "počítačové hry" vzešel od reklamní agentury McCann Erickson. Poté, co si zájemce přečetl pravidla a vybral zbraň, narazil na nápis "Na co si tu hraješ?!". Následovalo vylíčení lidické tragédie. Na internetu se později objevila na několik dní pirátská verze, která vše dotáhla do krajnosti - do střílení, v němž hráč sbíral body za mrtvé Čechy. Vedení památníku se po kritice nakonec kampaň, jež měla trvat celé září, rozhodlo předčasně stáhnout.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám