"Připadá mi nepřijatelné, aby byly v plném rozsahu financovány projekty, které míří za hranice, a projekt domácí a z průmyslového i strojírenského hlediska významný byl zastaven," řekl v pátek v Ostravě Říman.

Představitelé Tatry však žádné oficiální informace o odložení zakázky nemají. "K žádnému zastavení nedošlo, na projektu stále pracujeme," řekl předseda představenstva Tatry Igor Vlček.

Ministerstvo obrany zatím o osudu zakázky definitivně nerozhodnulo. V armádním rozpočtu zatím muselo udělat přibližně pětimiliardové škrty. "Musíme nutně ušetřit na investicích a Tatra je jedním z projektů, který je ohrožen. Rozhodně nechceme nákup zrušit, ale jen posunout," řekl mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek. Ministerstvo by se ale podle něj snažilo, aby odklad byl s ohledem na zájmy armády i českého průmyslu co nejmenší.

Ministerstvo obrany před časem jednání o nákupu na nějakou dobu zastavilo s tím, že Tatra požaduje příliš vysokou cenu. Automobilka to odmítla. "Budeme usilovat o to, aby bylo dosaženo co nejspravedlivější ceny," uvedl Čírtek.

Dodávky vozidel měly podle původních plánů začít už letos, na 552 vozů a čtyři podvozky měla obrana v letech 2006 až 2011 připraveno 2,733 miliardy korun. Za další přibližně dvě miliardy měla armáda v následujících třech letech odebrat asi 400 podvozků pro speciální nástavby.

Náhrada za pragovky V3S

Nové vozy, které mají ve výzbroji armády nahradit staré, ale podle vojáků stále spolehlivé automobily Praga V3S a sovětské nákladní vozy, chtěly dodat například Renault, Iveco nebo Mercedes. Vláda ČSSD ale rozhodla, že zakázku bez výběrového řízení získá Tatra. Vládní rozhodnutí nakoupit vozidla bez výběrového řízení vzbudilo rozruch. Armádní analýza posléze potvrdila, že takový nákup je v souladu s českým i evropským právem, protože jde o strategický vojenský materiál. S přímým zadáním zakázky souhlasila i ODS.

Manažeři Tatry již dříve uvedli, že je neustálé odklady rozhodnutí o osudu zakázky zneklidňuje, hospodaření firmy to ale příliš neovlivní. Rozhodující část komponentů se má totiž vyrábět v jiných firmách a Tatra bude zajišťovat jen jejich montáž.

Tatra, která se po pádu východních trhů ocitla několikrát na prahu bankrotu, letos potvrzuje své loňské zlepšené hospodaření a rostoucí výrobu. Do pololetí firma vyrobila 548 kompletních vozidel, o 44 více než ve stejném období roku 2005, a utržila za prodej vlastních výrobků, služeb a zboží přibližně 1,8 miliardy korun. Loni měla automobilka tržby 3,65 miliardy a čistý zisk téměř pět miliónů korun.

Majoritní většina 80,51 procenta akcí Tatry přechází v těchto dnech na společnost člena dozorčí rady Alana Ronalda Adamse Blue River. Získala ji od americké společnosti Terex.