Právo si při úterním půlhodinovém měření rychlosti u motolského krematoria v Praze ověřilo, že se šoféři rozdělili na dvě skupiny.

Jedni se stále obávají přísného bodového systému a vysokých pokut a jezdí striktně podle pravidel, často i pomaleji. Nebylo neobvyklé, když se řidiči kolem radaru šinuli čtyřicetikilometrovou rychlostí. Vedle nich ale existuje druhá, méně početná skupina, která už odhodila veškeré zábrany.

Úsek v Motole, kde jsme se s radarem postavili, je poměrně přehledný a svádí k rychlosti. Právo se však už přesvědčilo, že i na něm řidiči umějí dodržovat pravidla. Když jsme měřili rychlost tři dny po začátku prázdnin, šoféři jezdili předpisově a žádný z nich nepřekročil ani sedmdesátikilometrovou hranici. Včera tomu ale bylo jinak.

Sedmdesátka už nebyla výjimkou a dva "piloti" dokonce jeli více než devadesátikilometrovou rychlostí. Nejrychlejší šofér byl přistižen až v samém závěru měření V okamžiku, kdy už pracovníci firmy Lavet pomalu balili radar, se z řady aut vynořila červená octavie a ďábelským tempem míjela ostatní vozy.

Stovkou kolem krematoria

Technik vůz pohotově zaměřil, ale zpředu už jej vyfotit nestihl. Zezadu už ano. Měřič ukázal neuvěřitelných 97 kilometrů v hodině. I z fotografie je přitom jasně patrné, že řidič intenzívně brzdil, jeho původní rychlost byla přes sto kilometrů... Pokud by v tu chvíli byli na místě policisté nebo strážníci, byl by tento i další provinilci na nejlepší cestě k odebrání řidičského průkazu.

"Zastavili bychom ho a sdělili mu, čeho se dopustil. Takový přestupek nelze řešit na místě, my i strážníci bychom ho museli předat ke správnímu řízení. V něm by šoférovi vedle zákazu řízení na šest měsíců až jeden rok hrozilo odebrání pěti bodů a pokuta až deset tisíc korun," řekla Právu mluvčí Pavla Kopecká z policejního prezidia.

Strážníci v Praze už několik "rychlíků" zaznamenali, ale i přesto je taková jízda udivila. "Pár řidičů, kteří jeli zhruba čtyřicet kilometrů nad limitem, už jsme zaznamenali, ale takového střelce jsme ještě nepřistihli. Moc podobných řidičů ale není, máme asi patnáct případů za celý měsíc," sdělil zástupce pražských strážníků Ludvík Klema.

Řidiči sledují okolí

Při měření bylo patrné, že řidiči jsou stále velmi ostražití. Zatímco před začátkem platnosti silničního zákona nevěnovali postavám s radarem příliš pozornosti, nyní bedlivě sledují dění u krajnice. A zároveň rychle reagují. Radar několikrát ukázal vyšší rychlost, ale než technik udělal snímek, řidiči stihli přibrzdit a stlačit ručičku rychloměru o pár kilometrů níže.

To udělal i řidič bílé felicie, který svištěl silnicí více než devadesátikilometrovou rychlostí. Když však spatřil radar, stačil přibrzdit na 81 kilometrů v hodině. Teprve tehdy ho zachytil fotoaparát připevněný k radaru.

Přestože i tak výrazně překročil povolený limit, zašlápnutím brzdového pedálu by si pomohl k menšímu trestu. Místo pěti by nasbíral tři trestné body a na místě by zaplatil blokovou pokutu ve výši 2,5 tisíce. O řidičský průkaz by mohl přijít jen tehdy, pokud by podobnou jízdu v průběhu roku ještě jednou zopakoval.

Šoféři se také velmi rychle informují o tom, kde se zrovna měří. Volají nejen do rádií, aby varovali své kolegy, ale kupodivu i strážníkům. "V éteru se ví do pár minut, kde stojí radar. I když třeba někde pracovníci specializovaných firem radary jen zkoušejí, okamžitě se ta informace šíří dál. Ale lidé navíc stále častěji volají i nám, abychom prověřili, kdo a kde měří. Myslí si, že jde o falešné policisty, a bojí se," uvedl pro Právo Klema.