Článek
Cena letounu s rozpětím tři metry nepřesahuje 100 tisíc korun a jde o bezpilotní stroj, který je možné vyrobit z běžně dostupných součástek.
"Myšlenkou sestrojit něco takového jsem se začal zabývat letos v lednu a vlastně dnes je hotový prototyp. Letoun slouží především pro retranslaci, kdy je schopný z výšky vytvořit retranslační síť pro okruh pět kilometrů, monitorování, scanování, simulace a transport. Může na sobě přenášet různé materiály o hmotnosti do pěti kilogramů," řekl Právu vynálezce stroje a jeho konstruktér Jozef Korčák.
Dobrý Poštovní holub se vrací
Na prototypu stroje je zatím použitý spalovací dvoutaktní motor ZDZ 60, který má obsah 60 ccm. Může létat v minimální výšce dvou až pěti metrů a může vyletět až do 2 kilometrů, kdy už vlastně není viditelný. Dosahuje rychlosti od 20 do 120 kilometrů v hodině. Musí však létat mimo letecké koridory.
"Jeho dolet záleží na nádrži, ale s nádrží dvou litrů benzínu může doletět 100 až 200 km, podle režimu v jakém letí. Do budoucna to bude vybavené autopilotem, který bude letadlo řídit sám tam i zpět podle navigace v GPS. V počítači se určí trajektorie letu a on odletí a zase vrátí zpět. "Podle toho je také toto letadlo nazvané Poštovní holub. Jako že dobří holubi se vracejí," dodal Korčák.
Armáda ušetří
Armáda si od toho slibuje, že po zahájení výroby bude moci tyto stroje využívat pro jejich nízké náklady na jakékoliv akce, kde je potřeba vytvořit retranslační stanice pro rádiové spojení, je možné ho využít pro monitorování terénu, pozic nepřítele či mapování následků katastrof, kdy není možné do místa neštěstí proniknout lidskou nohou. V krajním případě je schopen letoun nést i nálož do pěti kilogramů a s ní zamířit na cíl.
Jeho výhodou je nízká cena a dostupnost materiálu, takže při zničení je možné toto letadlo velmi rychle nahradit novým. Má na sobě web kameru, která stojí asi dva tisíce korun. Při poruše ji lze jednoduše vyměnit stejně jako mnoho dalších dílů.