"Jednání o uzavření smlouvy váznou, přitom na návrhu kontraktu se začalo pracovat už před čtyřmi měsíci," uvedl na dotaz Práva ředitel speciálních projektů Tatry Kopřivnice Jan Vala.

"Podle našich informací nejsou dosud v resortu obrany ukončeny některé schvalovací procedury, které ministerstvo potřebuje k tomu, aby s námi jako s výrobcem mohlo zahájit jednání. Bohužel to však znamená, že jsme ještě od ministerstva obrany jako od zadavatele neobdrželi ani oficiální technické požadavky na vozidlo, takže, zjednodušeně řečeno, stále nevíme, co náš zákazník vlastně chce," uvedl Vala.

Ministerstvo obrany ale tvrdí, že nejde o zdržení. "Jedná se o standardní postup, který je nutno dodržovat v případě, kdy stát připravuje nový investiční projekt. To znamená, že smlouva může být oficiálně uzavřena, až když jsou k tomu učiněny příslušné kroky mezi státem a soukromou firmou," uvedla na dotaz Práva Iva Ruskovská z tiskové a informační služby ministerstva. Dodala, že k podpisu smlouvy by mohlo dojít v prvním pololetí tohoto roku.

Moderní vozy místo dusluhujících vétřiesek

Moderní vozidla T 810 mají ve výzbroji vojska nahradit zastaralý vozový park vétřiesek z padesátých let. Nový automobil kopřivnická automobilka vyvinula přesně podle požadavků armády. Model T 810 s pohonem 6x6 vznikl velmi výraznou modernizací vozidla ROSS R 210, která musela zahrnout změny parametrů jednak podle požadavků resortu obrany a rovněž změny v legislativě, od modernizace náprav, zvýšení účinnosti brzd spolu se zavedením ABS, přes použití motoru splňujícího evropskou emisní normu, po vyšší nosnost vozidla a schopnost převozu speciálních kontejnerů.

Třínápravový terénní automobil o vysoké průchodnosti je vybaven speciálními obrannými a ochrannými prvky, má vysokou brodivost a mnoho dalších specifických vlastností vyplývajících z požadavků armády.

Ruskovská z ministerstva obrany Právu potvrdila, že první automobily T 810 by měla být vojsku dodána ještě v závěru letošního roku. Protahující se příprava smlouvy však způsobuje kopřivnické automobilce, která bude nové vozy montovat z komponentů českých i zahraničních výrobců (např. kabinu a motor bude dodávat Renault) nemalé problémy.

Absence jasného zadání a neznalost základních parametrů kupní smlouvy, počínaje termíny dodávek a konče například požadavky na logistické zabezpečení nebo záručními a platebními podmínkami, podle představitelů automobilky značně ztěžují pozici Tatry jako výrobce vozidla při jednání s dodavateli agregátů a komponentů. "V této situaci považuji zmiňovaný termín prvních dodávek vozidel Armádě ČR již koncem tohoto roku za nepříliš pravděpodobný, protože před zahájením dodávek budou muset ještě proběhnout vojskové schvalovací zkoušky," řekl ředitel Vala.

Do roku 2014 by Tatra Kopřivnice měla české armádě dodat bezmála tisícovku nových vozů T 810. V první fázi během pěti let by resort obrany měl odebrat 552 terénních vozidel pouze s korbou, zbývajících 421 automobilů by mělo být osazeno speciálními nástavbami.

Tatra má pro vojsko další špičkový vůz

Kopřivnický výrobce má přitom pro českou armádu připravený už další moderní vojenský vůz. Jedná se o vozidlo Tatra 815-7, které kvalitativně předčí obdobné vozy konkurenčních zahraničních výrobců. "Na základě účasti v testech pro jedno nedávné výběrové řízení jsme si jisti, že Tatra 815-7 patří mezi konkurencí k absolutní špičce," odpověděl ředitel Vala na dotaz, do jaké míry je zmíněné vozidlo srovnatelné s obdobnými automobily v armádách jiných zemí NATO.

Nová Tatra 815-7 s pohonem od 4x4 po 8x8, a v případě požadavků i 10x10 a 12x12, respektuje standardní i speciální požadavky na vojenská vozidla. Na rozdíl od předcházejících typů má Tatra 815-7 nízkou kabinu, díky čemuž může být přepravována letouny C130 Hercules používanými v NATO. Kabinu s plochými skly, dveřmi a stěnami lze snadno pancéřovat. "V akci ji zvládnou dva vojáci opancéřovat do osmi hodin," řekl.

Vozidlo má nový mechanismus řízení a rovněž vylepšený systém pérování všech náprav. Automobilka vůz T 815-7 připravila ve dvou modelových řadách. Jedna má motor chlazený vodou a automatickou převodovku, tedy elektronicky řízené agregáty. Druhá varianta má tatrovácký vzduchem chlazený motor a rovněž tatrováckou manuální převodovku, tudíž je vozidlo odolné proti prostředkům elektronického boje.

Nové vozidlo Tatra 815-7 kopřivnická firma v ČR poprvé představila loni na veletrhu IDET v Brně. Podvozek 4x4 řady 815-7 byl také použitý pro obrněný transportér zkonstruovaný izraelskou firmou IMI, který byl prezentován na výstavě Association of the U.S.Army v říjnu 2005 ve Washingtonu.