Upozornění, že za černý balíček si pošta účtuje přirážku, je sice uvedeno na internetových stránkách ČP i v informačním letáku, většinou se ovšem o tom člověk dozví až ve chvíli, kdy je mu u přepážky účtováno těch 19 Kč navíc. S tím se nyní setkal i čtenář Práva v pobočce ČP v pražských Štěrboholích.

„Dalo mi nemalou práci krabici bezplatně sehnat. Na poště mě pak šokovalo, že i tak musím zaplatit příplatek za nestandard, protože má černou barvu. Doporučený balíček mne tak vyšel na 118 korun, zatímco před 1. březnem jsem za stejně velký platil 74 korun. Základní cenu doporučeného balíku totiž pošta zdražila o 25 korun, a je trapné, že takovými fintami, jako je barva, tahá z lidí ještě další peníze,“ posteskl si čtenář.

Na dotaz Práva, proč ta drahota za černou, odpověděl v úterý mluvčí ČP Matyáš Vitík: „Automatické stroje, které zásilky třídí, mají při černém podkladu problém rozpoznat adresu. Proto se účtuje příplatek. Žádné z jiných barev než černé se tento problém netýká.“

Jak mluvčí dodal, nestandardní zásilkou rovněž je, když je zásilka sice v kartonovém či jiném pevném obalu, ten ale nemá pravidelný tvar krychle nebo kvádru. Žádný z jeho rozměrů také nesmí být menší než 0,8 centimetru.

Správný obal lze koupit přímo na poště. Třeba pro zásilku kategorie S, tedy do 35 centimetrů, stojí ale kartonový obal 19 korun. Tedy stejně, jako činí příplatek za nestandard. S úpravou nového systému balíkových služeb Česká pošta momentálně nepočítá. „Po nějakém čase jej vyhodnotíme a budeme chtít slyšet i reakce zákazníků. Nemyslím ale, že bychom něco měnili,“ uvedl Vitík.

Zásilkovna chce být lacinější

Zakladatelem státního podniku Česká pošta je ministerstvo vnitra. Na dotaz Práva, jestli ČP změnou systému balíkových služeb a každoročním zdražováním nenahrává konkurenci, odpověděl ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD): „ČP existuje v reálném světě a reaguje na vývoj poštovního trhu. V naší republice se trh vyprofiloval tak, že standardem pro výpočet ceny jsou rozměry.“

Konkurovat ČP v doručování dopisů a balíků se nyní chystá i česká logistická společnost Zásilkovna.

„Službu pro fyzické osoby plánujeme spustit už letos na jaře. Věříme, že se bude jednat o nejjednodušší a jeden z nejlevnějších způsobů odesílání zásilek mezi fyzickými osobami na našem trhu. Celý projekt stavíme na maximální jednoduchosti, a to jak pro odesílatele, tak především pro samotná výdejní a podací místa,“ uvedl výkonný ředitel Zásilkovny Ondřej Žák.

Zásilkovna nyní v ČR rozšiřuje počet výdejních míst. Ještě letos jich plánuje mít tři tisíce. Tedy jen o dvě stovky míň, než kolik je poboček České pošty.