Za nemorální označila rozhodnutí končícího vedení Jitka Volfová z opozičního hnutí ANO.

„Je neuvěřitelné, že rada města hlasy ČSSD, ODS a PRO 2016 (bývalí zastupitelé ANO) schválila v den voleb největší zakázku za čtyřleté volební období i přesto, že je všeobecně známo, že nadpoloviční většina zastupitelstva města s tím nesouhlasila. Zakázka zatíží rozpočet města na dobu deseti let a bude se s tím muset potýkat nové zastupitelstvo,” řekla Volfová, která je kandidátkou ANO na starostku České Lípy.

Hnutí teď podle ní zjišťuje, zda je možné platnost smlouvy napadnout. Rozhodování o zakázkách nad deset miliónů korun si totiž vyhradilo zastupitelstvo.

BusLine v České Lípě jezdí od roku 2008

Česká Lípa je s 37 tisíci obyvateli třetím největším městem Libereckého kraje. Autobusy městské dopravy ročně najezdí 1,2 miliónu kilometrů a denně přepraví 6500 lidí. V současnosti ji zajišťuje právě BusLine, jehož autobusy jezdí ve městě od roku 2008. Smlouva ale na konci roku vyprší.

Už loni se proto začalo ve městě diskutovat o tom, jak městskou dopravu od roku 2019 zajistit. Ve hře byly tři varianty - veřejná soutěž, založení dopravního podniku ve stoprocentním vlastnictví města a společný podnik, který navrhl BusLine.

Založení vlastního podniku zastupitelé už loni odmítli kvůli vysokým nákladům, podpořili vznik toho společného se současným dopravcem. Město v něm mělo získat 24 procent, jednoho ze dvou jednatelů a čtyři místa v dozorčí radě, dopravce měl mít majoritu 76 procent.

Smlouvu, která byla podmínkou vzniku společnosti, ale zastupitelé neschválili. Celý projekt tak padl. Radnice proto na zajištění dopravy vypsala veřejnou soutěž. Zvítězila firma BusLine MAD Česká Lípa, což je jedna z devíti firem, na něž se loni dopravce rozdělil.