Nárůst zájmu potvrzují prodejci i pronajímatelé těchto aut a přívěsů. Rozhodně to ale není levná záležitost. Pořízení dobře vybaveného nového obytného vozu stojí kolem 1,5 miliónu korun.

„Zájem o obytné vozy roste. Tento trend sledujeme zhruba posledních šest let, kdy se poptávka po těchto vozech zvýšila řádově třikrát. Samozřejmě stouply i ceny, ale to je dané trhem,“ potvrdil Právu Tomáš Krs, jednatel firmy KPS Automobile, která obytné vozy s výbavou na přání zákazníka vyrábí.

V roce 2013 registrovalo ministerstvo dopravy 6982 obytných aut a 30 395 obytných přívěsů, letos již 13 501 obytných aut a 30 763 karavanů. „Za pět let se tedy počet registrovaných obytných vozů téměř zdvojnásobil,“ sdělil Právu Tomáš Lukašík z tiskového oddělení ministerstva. Obytných přívěsů přibylo jen několik stovek.

Češi se tak přizpůsobují trendu cestování, který je v řadě západoevropských zemí běžný již několik desítek let. Na tomto způsobu rekreace oceňují zejména nezávislost, kdy se mohou sami rozhodnout, která místa navštíví a jak dlouho se tam zdrží. Přitom nemusí složitě shánět ubytování. Dnešní obytné vozy i přívěsy jim k tomu poskytují příjemné pohodlí.

Ceny nových obytných vozů začínají podle motorizace, typu karoserie, počtu lůžek a vybavení od miliónu korun, běžně se pohybují kolem 1,5 miliónu, výjimkou pak nejsou auta s cenou dva milióny a vyšší. Ojeté obytné vozy a karavany lze pořídit zhruba od 400 tisíc.

Poplatků je hodně

Majitelé musí platit pojištění, dálniční známku v tuzemsku i v cizině a samozřejmě i provozní náklady. Celkem tak musí počítat s náklady i v desítkách tisíc korun ročně.

Obytné vozy a karavany si ale mohou lidé také pronajmout. Zapůjčení karavanu přijde o prázdninách zhruba na tisíc korun denně, obytného vozu na dva až tři tisíce. Mimo hlavní sezónu je levnější.

Pronajímatelé si ale účtují i další poplatky, například za ujeté kilometry, za předčasné vyzvednutí nebo za pozdější vrácení vozu, za úklid interiéru a mytí exteriéru. Nezřídka požadují i dosti vysokou vratnou kauci. Tím ovšem výdaje zdaleka nekončí. V kempech se platí za přípojku na elektřinu za obytný vůz, karavan i auto, ale i za osoby, které v kempu přebývají.

Zaparkování v českém kempu tak přijde v hlavní sezóně denně zhruba na stovku, přípojka na elektřinu na 150 Kč, auto kolem 80 Kč, poplatek za dospělou osobu se pohybuje také kolem 80 korun. Čtyřčlenná rodina tak musí počítat v ČR s poplatky nejméně čtyři až pět tisíc korun za týden. V cizině vyjdou poplatky po přepočtu ještě daleko dráž.

Další omezení jsou v parkování. Kempy bývají plné, musejí se dlouho dopředu rezervovat a stojí skoro jako penzión. Přebýváním ve volné krajině zase můžete riskovat poku­­tu. Jako kempování, nikoliv pouze parkování, se v některých zemích bere už i otevřené okénko.