Do očí bijící rozdíl je i u češtiny, kde se ale naopak výsledky zlepšily o pět procentních bodů z loňských průměrných 57,5 na 62,5 procenta.

Proti loňsku jde u matematiky o významný pokles, ačkoli uchazeči se mohli inspirovat loňskými testy a vědí, že je čeká povinná maturitní matematika na konci středoškolského studia.

„Zlepšení i zhoršení o tolik procent se však nedá přiřknout zhoršení či zlepšení kvality dětí. Na to jsou to moc velká čísla. Většinou se meziroční zhoršení či zlepšení kvality žáků odvíjí třeba někde mezi procentem, procentem a půl,“ řekl Právu Tomáš Feřtek ze spolku pro informace ve vzdělávání EDUin.

Těžší testy?

Připomněl, že vedení Cermatu již připustilo, že do matematických testů vložili náročnější úlohy, protože si o to prý řekli někteří ředitelé. Jiří Zíka, který byl nedávno odvolán z čela Cermatu kvůli chybám v maturitě i u přijímaček, se ale hájil tím, že přijímačkové testy mají jinou povahu než maturitní.

„Důvod takto velkých výkyvů asi bude v těch testech. Bylo by optimální, kdyby Cermat zpracoval výsledky podle úspěšnosti v jednotlivých úlohách, abychom věděli, jak na ně děti reagovaly,“ řekl Feřtek.

Podle něj dokud nebudou k dispozici detailnější data, nelze zatím z hrubých čísel nic zásadního vyvozovat. Třeba na výsledku z češtiny se mohla podepsat chyba Cermatu, kterou pak zpětně žehlil tím, že uznal u jedné z otázek v češtině dvě odpovědi. Přestože se díky nápravě podařilo dostat na vytouženou školu jen třem žákům, zvýšila se tím i celková úspěšnost.

Za chybu v češtinářském testu se Cermat omlouval i v rámci maturity, kde také musel zpětně uznat dvě odpovědi. Ani v jednom případě chybu nedokázaly zachytit kontrolní mechanismy a Cermat ji uznal až kvůli podnětům zvenčí.

Byly ale i případy, kdy Cermat ani kontrolní komise chyby neuznaly, ačkoli na ně upozorňovali odborníci.

Kvůli přípravě testů je Cermat pod palbou téměř neustále. Kritikům mimo jiné vadí, že testy nejsou srovnatelné a o schopnostech žáků a studentů mnoho nevypovídají, přestože právě to byla jedna z funkcí zavedení plošného testování na začátku a konci středoškolského vzdělávání. Nicméně zákon Cermatu žádnou takovou povinnost neukládá. Cermat dobrovolně zevrubná data o svých testech nezveřejňuje. V loňském roce si je ale vyžádali aktivisté na základě zákona o svobodném přístupu k informacím a zpracovali je na stránkách data-mat.cz. Podobně tomu bude zřejmě také v letošním roce.