Hlavní obsah

Svátečním šoférům tuhne v mrazech stará nafta

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Motoristům, kteří mají dieselová auta, ale jezdí s nimi málo, v současných mrazech tuhne nejen úsměv na tváři, ale i nafta v nádrži a špatně se jim startuje. Důvodem je většinou fakt, že mají natankovánu ještě tzv. letní naftu a nenatankovali zimní, která je vůči mrazivým teplotám odolnější.

Foto: ČTK/ZUMA

Ilustrační foto

Článek

„Někteří řidiči si neuvědomují, že v přechodovém období je na trh dodávána nafta s filtrovatelností minus deset stupňů Celsia. Velmi často se pak stává, že ve vozidle je ponechána zásoba pouze této přechodové kvality nebo dokonce ještě směs letní a přechodové kvality nafty výsledně s filtrovatelností nad minus deset stupňů,“ vysvětluje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

V zimě mají čerpací stanice v prodeji zimní naftu s filtrovatelností minus 20 stupňů Celsia. „Mají povinnost ji prodávat od 1. prosince do 28. února. Dodávky z rafinerie zahajujeme od 16. listopadu,“ upřesnil Loula.

Arktická nafta

V případě extrémních mrazů v některých regionech se může objevit v nabídce arktická nafta s filtrovatelností minus 32 stupňů. Její zavedení do prodeje však není pro čerpací stanice povinné.

Hlavně při cestě na hory se vyplatí dát do nádrže aditivum. Některé čerpací stanice nabízejí přímo aditivovanou naftu, a to pod svými obchodními názvy. „Filtrovatelnost se u prémiových naft pohybuje v rozmezí minus 26 až minus 35 stupňů,“ shrnul Loula.

Mrazy ovšem umějí zaskočit nejen sváteční řidiče s naftovými motory, ale i ty, kteří nepřezouvají pneumatiky. Někteří totiž jezdí tak málo, že si i v létě nechávají na autě pneumatiky zimní.

Zákon tím neporušují, jen se zimní gumy v létě více sjíždějí, hučí a auto má větší spotřebu. Jenže pokud někdo popojíždí do obchodu a najezdí třeba jen tisíc kilometrů, přezouvání se mu ani nevyplatí.

I výrobce finských pneumatik Nokian Tyres ale ve svých podkladech upozorňuje, že po šesti letech je třeba pneumatiky vyměnit, i když mají třeba ještě dobrý vzorek, protože pneumatika zkrátka stárne a pak nemůže stoprocentně zaručit všechny deklarované vlastnosti.

Co je filtrovatelnost nafty
Filtrovatelnost je parametr, který sleduje mezní teplotu průchodnosti nafty palivovým filtrem. Je-li filtrovatelnost nafty vzhledem k nízké venkovní teplotě „slabá“, v naftě se tvoří parafiny a auto nemusí vůbec nastartovat nebo může být omezená provozní spolehlivost motoru. Filtrovatelnost nafty se povinně zkouší v laboratořích.
Filtrovatelnost je značena zkratkou CFPP (Cold Filter Plugging).
Informace o naftě podá obsluha stanice nebo jsou zpravidla k dispozici na webových stránkách příslušného prodejce.
Zdroj: ČAPPO

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám