Celní správa poptávala 360 ručních a 260 vozidlových vysílaček s odhadovanou cenou přes 56 miliónů korun. První tendr byl z formálních důvodů zrušen, do druhého se přihlásila jediná společnost, která nabídla dodat požadované vysílačky a jejich montáž za zhruba 30 miliónů korun.

Celníci požadovali dodat vysílačky v americkém standardu P25, ačkoliv v Evropě jsou častěji užívány standardy DMR či Tetra, které jsou levnější a využívají je například složky integrovaného záchranného systému. Jak upozornil ředitel Kverulanta Vojtěch Razima, vysílačky s těmito standardy by mohla Celní správa získat za mnohem nižší částky. „Kdybyste poptávali i jinou technologii, mohli byste se dostat na cenu k 15, možná i 10 miliónům korun,” odhadl.

Generální ředitel Celní správy Milan Poulíček i šéf sekce ekonomiky a informatiky Miroslav Nováček požadovanou specifikaci vysílaček hájí s tím, že jejich podřízení tento systém spolu s oběma zmiňovanými již delší dobu úspěšně používají. Standard P25 si podle nich vyžaduje „specifický výkon služby”.

Předem jasný dodavatel

Skutečnost, že se do tendru přihlásil jediný zájemce, kterým je společnost KonekTel, je podle nich v pořádku, ačkoliv podle Kverulanta jde o jediného tuzemského dodavatele vysílaček se standardem P25.

„Já si myslím, že není dost dobře možné orientovat se na jednu technologii, když ji dodává jenom jedna firma v ČR,” uvedl Razima při jednání s Poulíčkem a jeho kolegy.

Generální ředitel Celní správy ČR Milan Poulíček

Generální ředitel Celní správy ČR Milan Poulíček

FOTO: MF

„Nevím, co je to Česká republika, jsme otevřený trh EU,” konstatoval Nováček s tím, že o zakázku mohli soutěžit i zahraniční dodavatelé.

Pochybnosti Kverulanta pramení i z toho, že společnost KonekTel v roce 2013 figurovala v tendru na ostrahu objektů pražského dopravního podniku, kde byla účast ve výběrovém řízení podmíněna technickým požadavkem, který mohla splnit pouze tato firma.

Kvůli pochybnostem se Kverulant hodlá obrátit s podáním na Úřad na ochranu hospodářské soutěže.