Komise České republice vytýkala, že umožňuje držitelům řidičských průkazů kategorií C/C1 řídit nejen odpovídající nákladní vozidla, ale také mikrobusy s kapacitou do osmi osob.

Podle komise totiž směrnice o řidičských průkazech jednoznačně určuje, že řízení vozidel převážejících pasažéry má být vyhrazeno držitelům řidičských průkazů kategorií D nebo D1.

Řidičská oprávnění kategorie C a C1 jsou pak určena pro řízení nákladních vozidel.
Komise také Česku vytýká, že pro kategorii D1 vyřazuje možnost řídit vozidla s kapacitou do osmi pasažérů.

Na potřebu příslušné úpravy české legislativy upozorňovala Evropská komise Prahu od léta 2014, o rok později česká strana slíbila, že změny udělá. Ale nestalo se tak, a komise se proto po uplynutí příslušné lhůty obrátila na unijní soud.

Evropská komise zároveň ve čtvrtek upozornila Česko a pět dalších zemí, aby do svého národního práva plně převzaly unijní předpisy o technické způsobilosti vozidel.