Tyto body poslanci přijali v usnesení, které schválili po debatě nad zprávou sněmovní vyšetřovací komise k pochybením při výstavbě dálnice D47.

Vyšetřovací komise ve své zprávě uvedla, že právě promlčení některých nároků Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vůči zhotovitelům staveb považuje za závažný problém. ŘSD by proto podle ní mělo objasnit, jak se to mohlo stát.

Problémový úsek D47

Problémový úsek D47

FOTO: Mapy.cz

„Navrhl jsem, že by vláda měla přijmout usnesení, aby firmy a konkrétní osoby, které vykonávaly stavební dozor a zapříčnily škody státu, tak aby vláda vyvodila konkrétní odpovědnost těchto firem a aby ty firmy i ty fyzické osoby nadále nemohly vykonávat dozor u významných staveb a u státních zakázek a aby veškeré doklady byly archivovány po celou dobu stavby,” shrnul některé body svého návrhu usnesení, které Sněmovna schválila, poslanec Ludvík Hovorka (KDU-ČSL). Věří, že vláda usnesení nemůže brát na lehkou váhu.

„Stavba D47 je neuvěřitelný šlendrián, který se podařilo v ČR realizovat," uvedl pak Hovorka v plénu.

„Stát prohrál některé spory ne proto, že by neměl pravdu, ale z důvodů promlčení," dodal místopředseda komise a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). V otázce promlčení se podle něj konkrétní viníci najít dají. Podle zjištění komise přebíral stát všechny objekty na kontrolovaných poškozených úsecích s konstatováním, že jsou v pořádku a bez zjevných závad. Od převzetí tak nabíhaly záruční lhůty bez ohledu na možnost jejich využití, upozornila komise. U většiny kontrolovaných objektů proto záruční lhůta uplynula marně.

ŘSD nedodrželo pravidla údržby

Komise také uvedla, že při přípravě a stavbě dálnice D47 si ministerstvo dopravy s ŘSD nedostatečně rozdělily své role. Je to podle komise jeden z hlavních problémů souvisejících s touto dálnicí.

Firma Eurovia CS, která dálnici stavěla, ve svém stanovisku pro vyšetřovací komisi uvedla, že ŘSD mělo celou dobu podrobné informace o průběhu výstavby, materiálech a postupech. Při převzetí stavby ŘSD podle firmy na žalované vady a nedostatky neupozornilo. Z vyjádření předsedy představenstva společnosti Eurovia CS podle komise vyplynulo, že veškerý použitý materiál stanovilo a schválilo ŘSD. Pokud jde o poškození mostů, pak podle jeho názoru ŘSD nedodrželo pravidla údržby.

Vady vznikly na devítikilometrovém úseku u Ostravy. ŘSD kvůli tomu vede s Eurovií několik arbitráží. Až miliardové škody podle ředitelství způsobilo zvlnění povrchu na části D47 krátce po jejím uvedení do provozu v roce 2008. Podle ŘSD nedodržela Eurovia domluvený postup a většina vad vznikla použitím nekvalitního materiálu. Eurovia to odmítá a tvrdí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

Sněmovna zřídila komisi a zvolila její členy v říjnu 2014. Jejího předsedu Jana Birkeho (ČSSD) zvolila v dubnu 2016 a komise se poprvé sešla 3. května 2016. Z komise odešli dva poslanci nominovaní za ANO, poté ji opustila iniciátorka vzniku komise Olga Havlová z Úsvitu. Zatímco klub ANO dva nové poslance doplnil, klub Úsvitu pak své zastoupení v komisi neměl. Komise vyslechla sedm svědků.