Setkávám se s případy lidí, kteří si dobře uvědomují svůj podíl viny, protože včas neprovedli potřebné úkony, ale důsledek považují za extrémně přísný. V tom s nimi souhlasím. Považuji ale za nepřiměřené, aby kvůli takovéto v podstatě administrativní chybě nenávratně přišli o svůj majetek,“ zhodnotil Křeček.

Patovou situaci pro podobné zapomnětlivce způsobila jejich chyba v kombinaci s předpisem, kterým se měnil zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Ten stanovil, že všechna auta, u nichž nebude do šesti měsíců od nabytí účinnosti zákona, tedy do 30. 6. 2015, zapsán vlastník a nebude podána žádost o zápis vlastníka silničního vozidla do registru, se považují za zaniklá a jsou z registru trvale vyřazena.

Opětovná registrace není možná

Podle Křečka sice zákon přispěl k potřebnému pročištění registru od skutečně zaniklých vozidel, ale dopadl i na lidi, kteří se ke svým autům včas nepřihlásili.

Státní správa se ke mně zachovala jako k nejhoršímu zločinci - hned doživotní trestz žaloby k správnímu soudu

„Celou situaci dobře ilustruje případ stěžovatele, který na úvěr pořídil auto svým rodičům. Neuvědomil si, že na rozdíl od leasingu je v případě úvěru od počátku majitelem vozidla, a neprovedl včas registraci. Přibližně tři roky staré auto tak úředně zaniklo a veškeré pokusy o jeho záchranu, aby ho rodiče dál mohli používat, ztroskotaly,“ upozornila mluvčí Kanceláře veřejného ochránce práv Iva Hrazdílková.

Zástupce ombudsmanky proto požádal ministra dopravy o stanovisko k možnému odstranění tvrdosti zákona, aby zapomnětlivci dostali šanci tato zaniklá vozidla nechat obživnout. Dopravní prostředky totiž lidé nemohou nyní legálně používat a ani je nemohou znovu registrovat.

„Nic jsem neukradl a hned doživotí“

Podobně jako další lidé nesmí na své motorce na silnici ani dvaapadesátiletý muž z Královéhradecka. Ten si konečně po 25 letech splnil sen a koupil si motorku. Dlouho ji v garáži opravoval s tím, že na přihlášení má dost času.

„Na odbor dopravy jsem se vydal až ve chvíli, kdy jsem na motorce chtěl jet na dovolenou. Jenže úřednice mi řekla, že na motorce nejen že na dovolenou nepojedu, ale nepojedu na ní už nikdy,“ popsal Právu muž.

Muž se proto obrátil na soud se správní žalobou, ve které se dovolává zdravého rozumu. „Pracuji, platím daně, ale nic jsem neukradl. Jen jsem z různých důvodů nepřihlásil svou motorku včas. Stydím se za to, že jsem se nenechal zapsat do kolonky vlastník včas, ale nebyl za tím žádný zlý úmysl. Státní správa se ale ke mně zachovala jako k nejhoršímu zločinci - hned doživotní trest. Na svou motorku se navždy budete dívat už jen v garáži. Z mého pohledu je to neuvěřitelná arogance,“ napsal muž do žaloby.

Rizikový přeprodej

Do problémů se ale mohou dostat i lidé, kteří auto prodají, kupující ho na sebe nepřihlásí a rovnou ho dál přeprodá. „Původní vlastník je stále uveden v registru vozidel, z čehož mohou plynout rizika např. v podobě vzniku dluhu na pojistném na povinném ručení nebo jiných správních deliktů provozovatele vozidla. Změnu zápisu v registru původní vlastník provést nemůže, protože k tomu nemá potřebné doklady,“ varovala Hrazdílková, že v takovém případě nezbývá původnímu vlastníkovi než podat určovací žalobu k soudu.

Lidem, kteří prodávají auto, proto Křeček doporučil, aby si pečlivě hlídali, že kupující na sebe auto přehlásí. Nejjistějším způsobem je domluva prodávajícího a kupujícího, že změnu zápisu v registru vozidel provedou společně.