Ministerstvo však s těmito vyjádřeními nesouhlasí a informace považuje za zkreslené a nepravdivé. „Ačkoliv Evropská komise schválila vloni v květnu Operační program Doprava 2, nedokázalo ministerstvo dopravy za více než rok a čtvrt vypsat jedinou dotační výzvu na pořízení nových regionálních vlaků. Je tak ve vážném ohrožení čerpání evropských dotací,“ zlobí se Novák.

Podle něj ministerstvo před prázdninami přišlo navíc se zcela šíleným a nepochopitelným nápadem na zřízení jakési „vlakopůjčovny“. „Do konce prázdnin nám měli říct, jak si to vůbec představují, a konec prázdnin je tady a ministerstvo vypadá, jako by se píchlo o šípkový keř. Vůbec s námi nekomunikuje. Přitom výroba jednoho vlaku trvá přibližně tři roky,“ popisoval hejtman.

Ohrožena dopravní obslužnost

„Nadále tak ve všech krajích budeme jezdit starými soupravami, ze kterých vypadávají děti za jízdy. Jedná se o ohrožení bezpečnosti a vůbec základní dopravní obslužnosti v krajích,“ dodal Novák. Moravskoslezský náměstek pro dopravu Daniel Havlík (ČSSD) podotkl, že nápad se státní „vlakopůjčovnou“ je totální experiment, který může vést až k rozpadnutí Českých drah.

„Vlakopůjčovna znamená, že stát nakoupí nové vlaky a nám je bude půjčovat. Musí za tržní cenu, jinak by to bylo v rozporu s evropskými dotacemi. V té chvíli teda to vypadá tak, že si je kraje asi budou muset pořídit samy,“ rozčiloval se Havlík.

Čerpání osmnácti miliard není ohroženo

Podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda čerpání 18 miliard korun není ohroženo, jelikož ve schváleném operačním programu je už nyní alokováno zhruba osm miliard a o dalším navýšení se vyjednává s Evropskou komisí.

„Během jara ministerstvo i kraje připravovaly své projekty. Na základě připomínek z EK je nyní musí všichni do 9. září upravit tak, aby mohlo dojít k vypisování výzev,“ shrnul mluvčí.