Čeští instruktoři exkluzivně odpověděli Právu na dotazy, jak se jim na základně, ležící 70 kilometrů od hlavního města Bagdádu, vede. Z bezpečnostních důvodů neuvedli svá jména.

Letouny L-159 si irácká armáda pořídila jako cvičné stroje pro stíhače F-16, ale i do ostrého boje. Poradci na dotaz, zda už byly L-159 nasazeny v bitvě, podle svých slov odpovědět také nemohou. Ale podle neoficiálních informací se stroje s iráckými piloty do bojů s Islámským státem již zapojily.

Létat se může od čtyř

Bojový výcvik na základně Balad, kde operují elitní irácké jednotky a jsou tam umístěny i stíhačky F-16, začíná za kuropění dřív než v Česku. „V Iráku svítá brzy a to znamená, že létání může začít už ve čtyři hodiny ráno,“ napsali čeští vojáci.

V třicetičlenném českém týmu je desítka pilotů a techniků, zbytek jsou jejich ochránci. V Baladu slouží tzv. mentoři, kteří s piloty nelétají, pouze je připravují.

„Výcvik pilotů spočívá např. v osvojení znalostí a postupů nutných k tomu, aby dokázali efektivně plánovat a létat bojové lety,“ sdělili instruktoři.

„Je to podobný systém, jakým procházeli naši piloti za druhé světové války při přechodu na britskou techniku,“ řekli instruktoři.

Čeští technici zase své irácké kolegy cvičí v přípravě letounu před letem i v jejich základní údržbě.

Irák koupil loni patnáct nepotřebných strojů L-159 ze zásob české armády. Obchod zprostředkoval výrobce letounů Aero Vodochody, kde loni prošli iráčtí piloti i prvotním výcvikem.

Podle českých instruktorů není současný trénink bez komplikací, ale své svěřence chválí. „Iráčané mají o výcvik opravdový zájem, jsou otevření a připravení přijímat nové nápady a vědomosti,“ uvedli vojáci.

„Letouny jsou spolehlivé“

S piloty mluví anglicky. Někteří z iráckých techniků však angličtinu neovládají na požadované úrovni a v takových případech jim musí jejich kolegové tlumočit. „Na základně je i několik důstojníků, kteří studovali v bývalém Československu a kteří se dosud domluví výborně česky,“ napsali instruktoři Právu.

V Iráku je léto bez jakýchkoli srážek. Teploty přes den stoupají k 50 stupňům. „Zhruba jednou týdně dochází k situaci, kdy množství prachu v ovzduší výrazně zhorší viditelnost i podmínky pro pobyt venku. Další prvek, který s klimatem úzce souvisí, je přítomnost hadů a jedovatého hmyzu,“ popsali instruktoři. Klimatickými podmínkami trpí nejen vojáci, ale i stroje. Podle českých pilotů se ale letadla zatím osvědčila.

„Obecně lze říct, že L-159 zůstává spolehlivým letounem a naprosto splňuje a v mnohých oblastech i převyšuje požadavky, které na ně irácké vzdušné síly kladou,“ uvedli.

Podle ministra obrany Martina Stropnického (ANO) české letouny i instruktoři podstatně posílili irácké vzdušné síly. „Iráčané tuto naši pomoc velmi oceňují,“ řekl Právu ministr. Češi by měli irácké kolegy cvičit až do konce roku 2018.