Článek
Podle ministerstva práce a sociálních věcí je růst dán zejména tím, že od zavedení dávky v roce 2007 rostou ceny nájmů, energií a dalších nákladů na bydlení, od nichž se nárok na příspěvek a jeho výpočet odvíjejí. Příjmy domácností však, zejména v období krize, zůstávaly stejné.
Jak popsal Právu náměstek ministryně práce a sociálních věcí Jiří Vaňásek, teprve v roce 2014 se náklady na bydlení začaly snižovat, což se odrazilo také na výplatě dávek. Trend je patrný nejen při pohledu na vývoj počtu příjemců, ale i na počtech vyplacených příspěvků. „Tento jev je podstatný zejména u domácností jednotlivců a neúplných rodin,“ doplnil.
Hlavně senioři a samoživitelky
Podle statistik ministerstva téměř třetinu příjemců dávek tvoří domácnosti o jednom rodiči s malými dětmi. Osamělí penzisté tvoří další čtvrtinu. Právě situace této části společnosti je nejtíživější. Například paní Adéla se do bytu v širším centru Prahy nastěhovala s manželem ještě před revolucí. Dnes už je sama a zdraví jí neslouží. Důchod má kolem 10 500 korun a za nájem, svoz odpadků či inkaso dá celkem sedm tisíc.
Je naprosto správné, že lidé, kteří na to mají nárok, se přestávají stydět a prostě si o tu pomoc v nouzi řeknou
Jelikož podle zákonných norem je její situace na hraně důstojného živobytí, přispívá jí stát na bydlení částkou zhruba 3400 měsíčně. Bez toho by na stará kolena musela pryč.
| Jak se vyvíjel příspěvek na bydlení | ||
|---|---|---|
| Rok | Náklady | Příjemci |
| 2011 | 4,641 mld. | 142 626 |
| 2012 | 5,732 mld. | 164 505 |
| 2013 | 7,403 mld. | 195 974 |
| 2014 | 8,844 mld. | 221 495 |
| 2015 | 9,186 mld. | 224 290 |
Podle znalců terénu však nejde jen o ekonomické vlivy, které se podepisují na proměnách cifer.
„Změnilo se také to, že lidé, kteří na příspěvek na bydlení měli nárok, si o něj opravdu šli zažádat. To, že si někdo o příspěvek zažádal, bylo dříve bráno jako ostuda. Ale za těch pět let se spousta lidí naučila, že už to sami nezvládají a že musí na úřad,“ řekl Právu Štěpán Ripka z Platformy pro sociální bydlení.
Vyplácí se až 19 tisíc
„Že se ten počet zvyšuje, je pro mě dobrá zpráva. Když lidé bydlí v bytech, vynakládají velkou část svých příjmů na bydlení, tak jim pak nezbývá na další potřeby – seniorům třeba na léky. Je naprosto správné, že lidé, kteří na to mají nárok, se přestávají stydět a prostě si o tu pomoc v nouzi řeknou,“ dodal.
Nárok na příspěvek na bydlení mají domácnosti, které se svými příjmy nevystačí na chod domácnosti a další potřeby. Vzniká, pokud 30 procent příjmu domácnosti všech osob, které v ní mají trvalé bydliště, nepokryje náklady na bydlení. A je jedno, pokud bydlí v nájmu, nebo ve vlastním bytě.
Příspěvek pokryje zbytek nákladů, pokud nepřesahuje oblastní normativy. V tom případě končí právě na zákonem daném normativu. Ten se různí podle aglomerace, počtu osob a vztahu k bydlišti. Nejčastěji žijí příjemci příspěvků v nájmu – 69 procent.
Jestliže si třeba v Praze pronajímá byt čtyři a více osob, normativ vyčíslený pro letošní rok sahá až k 18 947 korunám. Protipólem je pak normativ vztahující se k bydlení jedné osoby v obci s méně než 10 tisíci obyvatel. Ten dělá 4811 měsíčně. U vlastníků bytů jsou normativy podstatně nižší.
| Vyplácené dávky |
|---|
| Příspěvek na bydlení je dávka ze systému státní sociální podpory a má za cíl udržet domácnosti na trhu s nájemními byty a ve vlastních bytech. |
| Doplatek na bydlení je dávka pomoci v hmotné nouzi a má zajistit úhradu nezbytných nákladů na bydlení. Příjemci nemusí mít v daném bydlení trvalé bydliště a mají k němu jiný právní vztah, než je nájem nebo vlastnictví. Doplácí se i na náklady, které přesahují normativy. Nicméně nesmí být přesažena částka tzv. obvyklého nájemného. Bydlení také musí splňovat různé technické a hygienické parametry. Při posuzování nároku se berou v potaz příjmy, sociální a majetkové poměry osob nebo třeba snaha zajistit si příjmy vlastními silami. |
