Brabec to řekl v návaznosti na jednání, která jeho resort vede s Evropskou komisí. Její souhlas s takovýmto postupem je důležitý kvůli možnosti spolufinancovat stavby z evropských fondů.

Mezi 11 prioritními stavbami bylo dosud deset hlavních dálničních a jedna železniční stavba. Nyní vypadne úsek Pražského okruhu D1–Běchovice a nahradí ho druhá, blíže neupřesněná železniční stavba.

Podle Brabce stavba okruhu ještě nemá územní rozhodnutí a její schvalování bude ještě složité, očekává se vstup různých spolků do projednávání.

Brabec doufá, že zákon vláda projedná a schválí příští týden. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce, aby jej zákonodárci následně projednali co nejrychleji, už v prvním čtení. Novela o EIA by tyto dopravní stavby převedla do zvláštního režimu. Místo nového posouzení, čímž by se příprava staveb prodloužila, by stačilo rozhodnutí vlády nebo ministerstva pro životní prostředí.

 Jde o 100 dopravních staveb
Problémy se starými posudky na životní prostředí má v Česku přes 100 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Prioritu mají podle vlády mít například stavba chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova, dálniční obchvat Českých Budějovic a stavba D35 u Opatovic nad Labem. U ostatních staveb zřejmě bude nutné proces EIA zopakovat. To může trvat minimálně rok a půl a bude to spojené s náklady na vypracování materiálů k novému posouzení.

Také Sobotka ale také mluvil o nutnosti dohody s Evropskou komisí. Pokud by se zvláštní postup podařilo prosadit, rozhodnutí vlády nebo ministerstva o vybraných stavbách by mohlo podle Sobotky padnout na podzim, projekty by pak získaly stavební povolení a po výběrovém řízení na zhotovitele by je bylo možné příští rok začít stavět.