Soc. dem. se zatím jako jediná vymezila proti konkurenci, a to narážkou na Andreje Babiše: Stát není firma. Je to společenství lidí.

Pravice se zaměřila „na hlavu“: heslem TOP 09 je např. Silou rozumu, ODS sází na Spravedlivé, moderní a chytré Česko.

ODS sází na Spravedlivé Česko

ODS sází na Spravedlivé Česko

FOTO: archiv, Právo

A v úterý představilo hnutí ANO slogan Chceme lepší Česko. Má se zaměřit na zdravotnictví, bezpečnost, školství, dopravní infrastrukturu, sociální služby a efektivní a transparentní řízení úřadů.

Billboard hnutí ANO

Billboard hnutí ANO

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Šéf hnutí Babiš uvedl, že krajskou kampaň chce vést v pozitivním duchu. „Nechceme se vymezovat. V regionech je ale hodně co vylepšovat a my jsme, myslím, za dva roky ve vládě ukázali, že to zvládneme,“ řekl k plakátům, na nichž stejně jako v minulosti lídr ANO kandidátům kryje záda.

„Kampaň bude levná a kontaktní, jak jsme zvyklí my i naši voliči,“ dodal Babiš. Strana zároveň zřídila i webový portál chcemelepsicesko.cz, kde občané budou moci psát své názory i připomínky, kvůli volbám si zvláštní stránku srdcebijevlevo.cz zřídila i ČSSD.

STAN děkuje

Starostové a nezávislí brzy spustí kampaň, v rámci níž lidem poděkují za důvěru. „Zatímco ostatní strany slibují, co všechno udělají, my už za sebou máme konkrétní výsledky,“ řekl Právu předseda STAN Petr Gazdík.

Starostové na billboardu děkují

Starostové na billboardu děkují

FOTO: archiv, Právo

Podle něj bude šedobílá vizualizace pro všechny kraje stejná, ale každý region si na billboard dá heslo, které upozorní na místní problémy.

Načas si s kampaní zatím dávají lidovci. „Ještě počkáme, hesla i kampaň budeme představovat až v srpnu,“ řekl Právu lídr KDU-ČSL Pavel Bělobrádek.

Ani komunisté nespěchají, ale za deset dní mají volební sjezd. Pokud jde o náklady, tak tytam jsou stamiliónové částky z minulosti. ČSSD kvůli závazku vůči Zdeňku Altnerovi snížila svůj rozpočet ze sta miliónů na osmdesát, ANO chce na kampaň dát 60 miliónů, TOP 09 má v plánu utratit 33 miliónů, Starostové počítají s patnácti milióny a ODS vydá 20 miliónů.

Že stát není firma a občané zaměstnanci, ví snad každé dítěpolitolog Alexandr Tomský

Politologové vesměs soudí, že to je zatím předvolební nuda. Jiří Pehe velkou účinnost předvolebním heslům nepřičítá. „V myslích lidí utkvějí buď velmi originální hesla, anebo taková, která se vymezují proti někomu. V tomto ohledu je to heslo ČSSD, které se vymezuje proti hnutí ANO,“ řekl Právu.

Billboard se sloganem ČSSD

Billboard se sloganem ČSSD

FOTO: archiv, Právo

„Pozornost ale není nezbytně záruka toho, že to straně pomůže. Záleží hodně na tom, jak si občané takový slogan vyhodnotí a zda se nemůže nakonec proti straně obrátit. Je to taková sázka do loterie,“ dodal Pehe.

Podle politologa Alexandra Tomského strany představily nicneříkající hesla, která zastírají prázdnotu nebo jen matou.

„Že stát není firma a občané zaměstnanci, ví snad každé dítě. Vymezovat se vůči jiným neříká nic o straně, jež se vymezuje. Síla rozumu je moc hezká věc, není to ale politický program. A spravedlivý a moderní a chytrý stát – to je, jak když pejsek s kočičkou pekli dort. Podobné je to s tím, když někdo chce lepší stát – je to milé, ale nevíme, jak toho dosáhnout,“ uvedl Tomský.

Politolog Milan Znoj řekl Právu, že cílem hesla je hodnotově identifikovat partaj.

„Strany teď dávají přednost heslům abstraktně pozitivním, která nabízejí přijatelné teze, ale jsou zaměnitelná. Jediné konfrontační heslo je slogan soc. dem., které jednoznačně míří na ANO. Myslím, že je to zdařilý příklad, jak obecný slogan může naznačit něco víc,“ podotkl.